[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 10 شماره 1 صفحات 64-73
اثربخشی برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارت‌های زندگی و رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان
جعفر بهادری خسروشاهی 1، رامین حبیبی کلیبر2، ابوالفضل فرید2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، jafar.b2010@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (227 مشاهده)

زمینه و اهداف: برنامه آموزش مروج سلامت در مدارس به‌منظور پیشگیری از سوءمصرف مواد، افزایش مهارت‌های تحصیلی، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش اختلالات روانی در حال اجرا است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارت‌های زندگی و رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان بود. 

روش بررسی: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی است که از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1396-1395 بودند، که از این جامعه تعداد 60 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب‌شده و در دو گروه آزمایش (30نفر) و کنترل (30نفر) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری‌ها داده‌ها از پرسشنامه‌های استرس تحصیلی، مهارت‌های زندگی و رفتارهای پرخطر استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار Spss تجزیه‌وتحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارت‌های زندگی و رفتارهای پرخطر تأثیر دارد (0/05>P). درواقع برنامه آموزش مروج سلامت باعث افزایش مهارت‌های زندگی و کاهش استرس تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان می‌شود.

نتیجه‌گیری: با آموزش برنامه‌های سلامتی در مدارس در حیطه‌های روانی می‌توان رفتارهای پرخطر و منفی ازجمله سوء مصرف مواد، مصرف دخانیات، خشونت، استرس و اضطراب را کاهش داده و میزان رفتارهای مثبت ازجمله مهارت‌های زندگی را در دانش‌آموزان بهبود بخشید.

واژه‌های کلیدی: رفتارهای پرخطر، مهارت‌های زندگی، استرس تحصیلی، برنامه آموزش مروج سلامت
متن کامل [PDF 701 kb]   (101 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کاربست نظريه‌هاي يادگيري در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahadorikhosroshahi J, Habibikaleybar R, Farid A. The effect of education on health-promoting with academic stress, life skills and risky behaviors among students . Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (1) :64-73
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1193-fa.html
بهادری خسروشاهی جعفر، حبیبی کلیبر رامین، فرید ابوالفضل. اثربخشی برنامه آموزش مروج سلامت بر استرس تحصیلی، مهارت‌های زندگی و رفتارهای پرخطر در دانش‌آموزان . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (1) :64-73

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1193-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 10، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1396 )
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 787 queries by yektaweb 3388