[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین رفتارهای پرخطر دانشجو - معلمان بر اساس هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی
زبیر صمیمی1، ابوذر دهانی2، فرناز شبان بسیم 3، آرش شهبازیان خونیق1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبائی سبزوار، سبزوار، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، Farnaz.shaban@yahoo.com
چکیده:   (184 مشاهده)

زمینه و اهداف: رفتارهای پرخطر سلامت و بهزیستی افراد را با خطر مواجه می‌سازد، بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر آن اهمیت فراوانی دارد. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در رفتارهای پرخطر دانشجو- معلمان پسر دانشگاه تربیت معلم سبزوار بود.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو- معلمان پسر دانشگاه فرهنگیان سبزوار در سال تحصیلی ۹۶- ۱۳۹۵ به تعداد ۵۰۰ نفر بود که از بین این دانشجویان ۲۲۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه منزلت هویت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر جوانان ایرانی استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از نرم‌افزار Spss- ۱۶ و آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که هویت تحصیلی موفق با مؤلفه‌های سیگار کشیدن و رابطه جنسی و هویت تحصیلی دنباله رو با مؤلفه رابطه جنسی رابطه منفی معناداری داشت (۰/۰۵> p). انگیزش درونی با مؤلفه‌های سیگار کشیدن و رابطه جنسی رابطه منفی معنادار داشت (۰/۰۱>p). نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نشان داد که هویت تحصیلی موفق و هویت تحصیلی دنباله رو، مؤلفه‌های سیگار کشیدن و رابطه جنسی را پیش‌بینی می‌کنند و همچنین انگیزش درونی، مؤلفه‌های سیگار کشیدن و رابطه جنسی را پیش‌بینی می‌کند (۰/۰۵> p).
نتیجه گیری : هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی، پیش‌بینی کننده رفتارهای پرخطر دانشجویان هستند.

واژه‌های کلیدی: هویت تحصیلی، انگیزش تحصیلی، رفتارهای پرخطر
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samimi Z, Dehani A, Shaban basim F, Shahbaziyan khonig A. Explaining Student-Teachers High-Risk Behaviors Based on Academic Identity and Academic Motivation. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1195-fa.html
صمیمی زبیر، دهانی ابوذر، شبان بسیم فرناز، شهبازیان خونیق آرش. تبیین رفتارهای پرخطر دانشجو - معلمان بر اساس هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1195-fa.html

دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 796 queries by yektaweb 3509