[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 189-202 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و تحلیل مولفه های تاثیر گذار بر ابقاء دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی
ناهید اوجاقی میرکوهی 1، زهره اسمعیلی2، محمدرضا سرمدی2، بهمن سعیدی پور2
1- گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، na_oj60@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (362 مشاهده)

اهداف: هدف پژوهش حاضر  شناسایی و تحلیل مؤلفه‌های مؤثر بر ابقاء دانشجویان در محیط یادگیری الکترونیکی است.
روش ها:این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شناسایی عوامل تأثیر گذار بر ابقاء دانشجو بر اساس پیشینه نظری و تجربی، پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی است. در تدوین این پژوهش مفاهیم و مبانی نظری مرتبط، مربوط به سال 2000 تا 2016 مورد مطالعه ی دقیق قرار گرفت و مؤلفه‌های های دخیل در ابقاء دانشجو استخراج شد. این مؤلفه‌ها در قالب پنج (5) بعد مطرح شدند و بر اساس آن ها پرسشنامه ای با تعداد 56 گویه تهیه، تنظیم و برای 30 متخصص در زمینه آموزش الکترونیکی ارسال شد تا اولویت بندی مؤلفه‌ها و شاخص ها به طور دقیق شناسایی شود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان تایید گردید و پایایی آن  نیز به روش آلفای کرونباخ 84% به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار v18Spss ، آزمون ناپارامتری فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:نتایج نشان داد که به ترتیب عوامل مربوط به یادگیرنده، دوره، یاد دهنده، تکنولوژی و محیط یادگیرنده در ابقاء دانشجو مؤثر هستند.
نتیجه گیری:برای نگهداشت هر چه بیشتر دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی نیاز به توجه ویژه به مهارت‌های مدیریتی و کامپیوتری دانشجو، عامل تعامل، حمایت سازمانی، مهارت و نگرش یاد دهنده، کیفیت تکنولوژی، کیفیت اینترنت و ایجاد محیط حمایتی داریم تا دانشجویان بیشتر بر تکمیل دوره های آموزش الکترونیک تشویق شوند.

 

واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیک، شناسایی و تحلیل، ابقاء دانشجو
متن کامل [PDF 980 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ojaghi N, Esmaeili Z, Sarmadi M R, Saeidipou B. Identify and Analyze The Components Affecting The Atudents’ Retention in E-learning Environment. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (3) :189-202
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1198-fa.html
اوجاقی میرکوهی ناهید، اسمعیلی زهره، سرمدی محمدرضا، سعیدی پور بهمن. شناسایی و تحلیل مولفه های تاثیر گذار بر ابقاء دانشجو در محیط یادگیری الکترونیکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (3) :189-202

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1198-fa.html

دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 792 queries by yektaweb 3471