1- گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، afa1360@gmail.com 2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده: (6480 مشاهده)
زمینه و اهداف: باوجود کاربرد گسترده مدلهای توانمندسازی، هنوز ابعاد و مؤلفههای مختلف آن در آموزش عالی بهخوبی روشن نیست. هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاههای نسل سوم و چهارم و ارائه یک الگوی مفهومی بر اساس آن میباشد.
روش بررسی : برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی، از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش عوامل و مؤلفهها بهره گرفتهشده است. نظرسنجی بهعملآمده در چهار مرحله و در سال ۱۳۹۵ انجامگرفته و نتایج هر مرحله با استفاده از فرمولهای روش دلفی فازی مورد پالایش قرارگرفته است.
یافتهها: الگوی توانمندسازی کارکنان و اساتید در دانشگاهها و با تأکید بر دانشگاههای کارآفرین و ارزشآفرین در سه بعد و ۲۲ مؤلفه برای اساتید و ۲۳ مؤلفه برای کارکنان نظام آموزش عالی طراحی گردیده و بهعنوان الگویی پیشنهادی جهت توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهها در ایران ارائهشده است. نتیجه گیری : الگوی ارائهشده در این پژوهش میتواند توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با رویکرد استقرار دانشگاههای نسل سوم و چهارم را مورد ارزیابی قرار دهد و با توجه به بهرهگیری از پشتوانه ادبیات غنی موضوع و مدلهای کمی مختلف و شاخصهای قابلسنجش، و بهکارگیری نظرات خبرگان در توانمندسازی امکانی است تا دانشگاهها بتوانند ضمن تحلیل وضعیت موجود و بهینه کاوی از تجارب موفق، اقدام به ارائه طرحها و اقدامات بهبود نمایند.