[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری از طریق موبایل در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز
فیروز محمودی 1، الهه حبیبی رامیانی2، رعنا بابازاده2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (189 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری از طریق موبایل در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ بود.
روش ­بررسی : روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. ۲۸۶ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ با روش نمونه ­گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ ۰/۷۹ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آمار استنباطی (رگرسیون خطی چند متغیره) با استفاده از نرم­افزار   Spss- ۱۹استفاده شده است.
یافته ها: یافته ­ها نشان می­دهد متغیر سودمندی درک شده، سهولت درک شده و کاربرد سیستم بر نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری از طریق موبایل موثر بودند. اما متغیر­های پشتیبانی، خودکارآمدی و اعتماد در نگرش نسبت به یادگیری از طریق موبایل تاثیری نداشته­ اند. همچنین متغیرهای اعتماد، سهولت درک شده و پشتیبانی بر تصمیم به استفاده از موبایل در یادگیری موثر بودند؛ اما در مقابل کاربرد سیستم و سودمندی درک شده بر تصمیم به استفاده از موبایل جهت یادگیری بی تاثیر بوده اند.
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­ها متغیر سودمندی بیشترین تاثیر را بر نگرش نسبت به یادگیری از طریق موبایل داشته است. بنابراین، قبل از به­ کارگیری موبایل در آموزش ، با تدوین راهکارهایی جهت انطباق کارایی این نوع نظام آموزشی با زمینه­ های اقتصادی، اجتماعی و ... میزان سودمندی نسبت به یادگیری از طریق موبایل را افزایش دهند. از طرف دیگر اعتماد نیز از عوامل موثر در پذیرش یادگیری از طریق موبایل می­باشد. دانشگاه می­تواند به صورت سازماندهی شده، مطالب سنجیده شده را از طریق موبایل ارایه نماید. 

واژه‌های کلیدی: یادگیری از طریق موبایل، الگوی پذیرش فناوری، نگرش، تصمیم به استفاده
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi F, Habibi Ramiani E, Babazadeh R. Effective Factors on The Acceptance of Mobile Learning Among Students of Tabriz University and Tabriz University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1203-fa.html
محمودی فیروز، حبیبی رامیانی الهه، بابازاده رعنا. عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری از طریق موبایل در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1203-fa.html

دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 793 queries by yektaweb 3509