:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 301-288 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی و رتبه بندی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان(مطالعه موردی دانشگاه علوم و فنون مازندران)
طاهره آقامیرزایی محلی1 ، محمد بابازاده2 ، باقر رحیم پور3 ، ابراهیم صالحی عمران4
1- گروه مدیریت،دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
2- گروه مهندسی صنایع،دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
3- گروه کامپیوتر،دانشکده کامپیوتر،دانشگاه علوم و فنون مازندران ، بابل، ایران
4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران،بابلسر،ایران ، edpes60@hotmail.com
چکیده:   (6876 مشاهده)

زمینه و اهداف: پژوهش حاضر به ارزیابی و رتبه‌بندی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان پرداخته است.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی، 706 نفر از دانشجویان به‌صورت تصادفی- طبقه‌ای در نیمسال اول سال تحصیلی 1395-1394 انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه استاندارد سروکوال، دارای 5 بعد کیفیت خدمات شامل تضمین، همدلی ، اطمینان، فیزیکی، و پاسخگویی بود. برای تحلیل نتایج از نرم افزار Spss.18 و آزمون‌های یومان ویتنی، کروسکال والیس، ویلکاکسون، همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده گردید.
 
یافته‌ها: از دیدگاه دانشجویان درهر پنج بعد کیفیت خدمات، شکاف (ادراک منهای انتظار) منفی وجود دارد. میانگین شکاف کیفیت به ترتیب در ابعاد شرایط فیزیکی (0/83-)، پاسخگویی (0/82-)، همدلی )(0/78-)، تضمین (0/68-)، و قابلیت اطمینان ( 0/68-) مشاهده شد. بین متغیر جمعیت شناختی جنسیت و ترم های تحصیلی تفاوت معناداری با شکاف در هر یک از ابعاد پنج‌گانه مشاهده نگردید. به‌جز بعدهای پاسخگویی­و تضمین، بین متغیر مقطع تحصیلی با شکاف، در سایر ابعاد پنج‌گانه تفاوت معنادار مشاهده‌شده است. متغیر معدل با شکاف در هر یک از ابعاد پنج‌گانه به‌جز پاسخگویی و همدلی تفاوت معنادار مشاهده‌شده است. همچنین بین متغیر رشته تحصیلی با شکاف به‌جز بعد شرایط فیزیکی در بقیه ابعاد تفاوت معنادار مشاهده نشده است.
 
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که کیفیت خدمات آموزشی در حد انتظار دانشجویان نبوده است، لذا سیاست‌گذاران دانشگاهی با بهره‌گیری از یافته‌های این تحقیق می‌توانند در راستای کیفیت خدمات آموزشی گام‌های مؤثر را بردارند.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی کیفیت، خدمات آموزشی، تحلیل شکاف، مدل سروکوال، ادراک و انتظارات
متن کامل [PDF 1203 kb]   (1863 دریافت)    
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1396/1/16 | پذیرش: 1396/5/17 | انتشار: 1396/6/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها