:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 21-15 برگشت به فهرست نسخه ها
بازتاب اخلاق حرفه‌ای در کتب درسی رشته پرستاری در دوره کارشناسی
سیروس اسدیان 1، بهبود یاری قلی2 ، وحیده رحیم زاده2
1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، dr.sasadian@gmail.com
2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (5410 مشاهده)

مقدمه: مفهوم اخلاق حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی هم اهمیت این مفهوم در حوزه پرستاری اهمیتی فوق العاده است و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید بیشتر به این مفهوم توجه کنند. لذا بر این اساس؛ این پژوهش با هدف میزان توجه به اخلاق حرفه‌ای در کتب تخصصی رشته پرستاری در دوره کارشناسی صورت گرفته است.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع تحلیل محتوا می‌باشد و بر اساس هدف نیز از نوع کاربردی است. در پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع از یکی از فنون تحلیل محتوا یعنی تحلیل مقوله‌ای استفاده‌شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل شش کتاب تخصصی رشته کارشناسی پرستاری است که در طی دوره کارشناسی توسط استادان برای دروس مختلف به دانشجویان معرفی‌شده است. جهت جمع‌آوری اطلاعات از چک لیست محقق- ساخته استفاده گردید. این چک لیست دارای 8 مؤلفه اصلی و 32 مؤلفه فرعی بود. جهت اطمینان از پایا بودن ابزار، ضریب پایایی مصححان محاسبه گردید که میزان آن 85/0 به دست آمد. در این تحقیق، واحد تجزیه‌وتحلیل، جمله بود.
یافته‌ها: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بر روی شش کتاب تخصصی این رشته و بررسی جملات هر یک از این کتاب‌ها، نتایج این تحقیق حاکی از این است که در محتوای این کتاب‌ها مفهوم اخلاق حرفه‌ای و مؤلفه‌های آن در سطح مطلوبی انعکاس پیدا نکرده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که علی رغم توسعه گستره مفهومی مباحث مربوط به اخلاق حرفه‌ای در غالب رشته‌های تحصیلی، اما در عمل، کتب تخصصی رشته پرستاری توجه چندانی به این مفهوم نداشته‌اند و به صورت سطحی و گذرا به آن پرداخته‌اند

واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، کتب درسی، رشته پرستاری.
متن کامل [PDF 600 kb]   (2031 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1396/1/17 | پذیرش: 1396/3/30 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Farhoud D. [A Review on History of Ethics with a collection of various fields of ethics]. J Ethics Sci Technol. 2007;1(2):1-6.
2. Mahmoodian F, Jafari SS, Keshmiri M, Azimi A, Vosoughi M. [Nurses' experiences about the challenges of nurse-physician professional relationships, in 1390]. Sadra Med Sci J. 2017;2(1).
3. Golparvar M. [The relationship between ethics and justice education with the avoidance of deception, ethics]. Sci Technol. 2010;5(2-1):57-66.
4. Faramarz Gharamalaki A, Hosseini M. [Mutual relation of ethic and education in medicine]. Iranian J Med Ethics Hist. 2012;5(3):69-78.
5. Nasiri Valic Bani F, Navidi P. [Relationship between proffesional ethics & organizational agility: Empowerment cognitive as mediator]. J Ethics Sci Technol. 2016;11(2):61-8.
6. Amrahi A, Soltanzadeh V. Teaching ethics of faculty members situation from the viewpoints of nursing students. Educ Strategy Med Sci. 2014;7(4):235-40.
7. Davis M. Code making: How software engineering became a profession. Chicago, IL: Center for the Study of Ethics in the Professions, Illinois Institute of Technology, 2009.
8. Vinson JA. Nursing's epistemology revisited in relation to professional education competencies. J Prof Nurs. 2000;16(1):39-46. [DOI:10.1016/S8755-7223(00)80010-1]
9. Bjarnason D, LaSala CA. Moral Leadership in Nursing. J Radiol Nurs. 2011;30(1):18-24. [DOI:10.1016/j.jradnu.2011.01.002]
10. Association AN. Code of ethics for nurses with interpretive statements 2001 [Available from: http://Nursesbooks.org.
11. Anonymous. Code of Ethics for Registered Nurse Canada: Canadian Nurse Association; 2008 [Available from: http://www.cnanurses.ca/CNA/documents/pdf/publications/Code_of_Ethics_2008_e.pdf
12. Anonymous. The Code: Standards of Conduct, Performance and Ethics for Nurses and Midwives: The Nursing and Midwifery Council; 2008 [Available from: http://www.nmc-uk.org/Nursesand-midwives/The-code/The-code-in-full.
13. Gastmans C, Verpeet E. 30th anniversary commentary on Esterhuizen P. (1996) Is the professional code still the cornerstone of clinical nursing practice? Journal of Advanced Nursing 23, 25-31. J Adv Nurs. 2006;53(1):111-2. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2006.03685.x]
14. Sokhanvar R. [The effect knowledge of nursing ethics in clinical decision-makings and applying the perspective of Working nurses in Shiraz University of Medical Sciences]. Shiraz: Shiraz University of Medical Sciences; 1997.
15. Peter E, Lunardi VL, Macfarlane A. Nursing resistance as ethical action: literature review. J Adv Nurs. 2004;46(4):403-16. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03008.x] [PMID]
16. Kelly B. The professional values of English nursing undergraduates. J Adv Nurs. 1991;16(7):867-72. [DOI:10.1111/j.1365-2648.1991.tb01769.x] [PMID]
17. Cameron ME. Legal and ethical issues: Our best ethical and spiritual values. J Prof Nurs. 2003;19(3):117-8. [DOI:10.1016/S8755-7223(03)00067-X]
18. Dehghani A, Radbeh F, Parviniannasab AM, Khaki S, Shamsizadeh M, Beyramijam M. [Enactment of Professional Ethics Standards Compliance in Patients and Nurses Prospective]. J Holist Nurs Midwifery. 2015;25(4):64-72.
19. Woods M. Nursing ethics education: are we really delivering the good(s)? Nurs Ethics. 2005;12(1):5-18. [DOI:10.1191/0969733005ne754oa] [PMID]
20. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. [Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins school of nursing]. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(3):194-205.
21. Jahanpour F, Khalili A, Pouladi S, Zoladl M, Dehghanian H. [Construction and evaluation of nursing ethics questionnaire]. Armaghan-e-Danesh. 2014;19(9):788-96.
22. Langone M. Promoting integrity among nursing students. J Nurs Educ. 2007;46(1):45-7. [PMID]
23. Eral B. The Practice of Practice of Social Research. 10th ed: Thomson learning; 2003. [PMID]
24. Yarmohammadiyan M. [The principles of curriculum planning]: Yadvareh Ketab Publishers; 2013.
25. Nooriyan M. [Analysis of primary curriculum in Iran]: Goyeshe no Publishers; 2009.
26. Cadozier V. The moral profession: "A study of moral development and professional ethics" 2002 [Available from: http://proquest.com.
27. Borhani F, Alhani F, Mohammadi I, Abbaszadeh A. [Professional nursing ethics: it's development and challenges]. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2009;2(3):27-38.
28. Grundstein-Amado R. Ethical decision-making processes used by health care providers. J Adv Nurs. 1993;18(11):1701-9. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1993.18111701.x] [PMID]
29. Alhani F. Educational challenges in ethical decision making in nursing. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2008;1(4):21-30.
30. Borhani F, Abbaszadeh A, Kohan M, Fazael MA. Nurses and nursing students' ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study. Iranian J Med Ethics Hist Med. 2010;3(4):71-81.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها