[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 107-102 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی و تاب آوری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان
بی نظیر گنجی 1، سمیرا توکلی2
1- گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، b_ganji_a@yahoo.com
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
چکیده:   (5874 مشاهده)
مقدمه: سرمایه روانشناختی و تاب آوری تحصیلی به عنوان سازه‌های مهم روانشناختی مثبت در تبیین رفتارهای اعتیادی می‌توانند نقش داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و تاب آوری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. در پژوهش حاضر 200 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرکرد در سال تحصیلی 1395- 1394 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های اعتیاد به اینترنت، تاب آوری تحصیلی و سرمایه روانشناختی پاسخ دادند. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، تاب آوری، مثبت اندیشی، امیدواری) و تاب آوری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0 > P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه روانشناختی و تاب آوری تحصیلی می‌توانند 27 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت در دانشجویان را پیش بینی نماید (01/0 > P).
نتیجه گیری: نتایج نشانگر اهمیت سرمایه روانشناختی و تاب آوری تحصیلی به عنوان سازه‌های روانشناسی مثبت در تبیین اعتیاد به اینترنت دانشجویان است و تلویحات مهمی در زمینه اقدامات لازم به منظور پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دارد.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، سرمایه روانشناختی، تاب آوری تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 653 kb]   (2422 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/1/18 | پذیرش: 1396/3/3 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Kobayashi LC, Wardle J, von Wagner C. Internet use, social engagement and health literacy decline during ageing in a longitudinal cohort of older English adults. J Epidemiol Community Health. 2015;69(3):278-83. [DOI:10.1136/jech-2014-204733] [PMID] [PMCID]
2. Goel D, Subramanyam A, Kamath R. A study on the prevalence of internet addiction and its association with psychopathology in Indian adolescents. Indian J Psychiatry. 2013;55(2):140-3. [DOI:10.4103/0019-5545.111451] [PMID] [PMCID]
3. Arbabisarjou A, Gorgich EAC, Barfroshan S, Ghoreishinia G. The Association of Internet Addiction with Academic Achievement, Emotional Intelligence and Strategies to Prevention of them from Student's Perspectives. Int J Hum Cult Stud. 2016;3(1):1656-66.
4. Khatib Zanjani N, Agah Heris M. [The Prevalence of Internet Addiction among the Students of Payam Noor University, Semnan Province]. MEDIA. 2014;5(2):1-7. [DOI:10.12988/astp.2014.311129]
5. Mazhari S. The prevalence of problematic internet use and the related factors in medical students, kerman, iran. Addict Health. 2012;4(3-4):87-94. [PMID] [PMCID]
6. Weinstein A, Lejoyeux M. Internet addiction or excessive internet use. Am J Drug Alcohol Abuse. 2010;36(5):277-83. [DOI:10.3109/00952990.2010.491880] [PMID]
7. Moeedfar S, Habbibpour Getabi K, Ganjee A. [Study of Internet addiction between adolescent & young 15-25 years in Tehran University]. Glob Med J Tehran Univ. 2007;2(4):55-79.
8. Bakker AB, Schaufeli WB. Positive organizational behavior: engaged employees in flourishing organizations. J Organ Behav. 2008;29(2):147-54. [DOI:10.1002/job.515]
9. Avey JB, Patera JL, West BJ. The Implications of Positive Psychological Capital on Employee Absenteeism. J Leadersh Organ Stud. 2016;13(2):42-60. [DOI:10.1177/10717919070130020401]
10. Youssef-Morgan CM, Luthans F. Psychological Capital and Well-being. Stress Health. 2015;31(3):180-8. [DOI:10.1002/smi.2623] [PMID]
11. Soltani Z, Sadegh Mahboob S, Ghasemi Jobaneh R, Yoosefi N. [Role of psychological capital in academic burnout of Students]. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(2):156-62.
12. Liu L, Chang Y, Fu J, Wang J, Wang L. The mediating role of psychological capital on the association between occupational stress and depressive symptoms among Chinese physicians: a cross-sectional study. BMC Public Health. 2012;12:219. [DOI:10.1186/1471-2458-12-219] [PMID] [PMCID]
13. Herrman H, Stewart DE, Diaz-Granados N, Berger EL, Jackson B, Yuen T. What is resilience? Can J Psychiatry. 2011;56(5):258-65. [DOI:10.1177/070674371105600504] [PMID]
14. Hamaideh SH. Stressors and reactions to stressors among university students. Int J Soc Psychiatry. 2011;57(1):69-80. [DOI:10.1177/0020764009348442] [PMID]
15. Abbasi M, Dargahi S, Mehrabi A. [The role of student stressors in predicting procrastination and academic burnout among nursing students]. Iranian J Med Educ. 2015;15:293-303.
16. Soltaninejed M, Asiabi M, Adhami B, Tavanaiee Yosefian S. [Psychometric Properties of academic resilience inventory]. Educ Meas. 2014;15(5):18-34.
17. Eng J. Sample size estimation: how many individuals should be studied? Radiology. 2003;227(2):309-13. [DOI:10.1148/radiol.2272012051] [PMID]
18. Ganji B, Tavakoli S, Baniasadi Shahr-e-Babak F, Asadi S. [Surveying the relationship between internet addiction and Academic Engagement of students]. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(2):150-5.
19. Bahadori Khosroshahi J, Hashemi Nosratabad T, Babapour Kheirodin J. [The relationship of psychological capital with social capital among students of Tabriz university]. J Res Health. 2012;2(1):63-71.
20. Rahmati S. The Relationship between Psychological Capital and Spirituality with Internet Addiction among Students at Jondishapuor University of Medical Sciences. Med Ethics J. 2017;10(38):7-17. [DOI:10.21859/mej-10387]
21. Aydm B, San SV. Internet addiction among adolescents: The role of self-esteem. Proc Soc Behav Sci. 2011;15:3500-5. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.04.325]
22. Craparo G, Messina R, Severino S, Fasciano S, Cannella V, Gori A, et al. The relationships between self-efficacy, internet addiction and shame. Indian J Psychol Med. 2014;36(3):304-7. [DOI:10.4103/0253-7176.135386] [PMID] [PMCID]
23. Farzaneh T. [Relationship between obsessive behaviors, anxiety and psychological resilience with internet addiction of female adolescents] [Master thesis]. Rasht Islamic Azad university of Rasht branch; 2015.
24. Krasikova DV, Lester PB, Harms PD. Effects of Psychological Capital on Mental Health and Substance Abuse. J Leadersh Organ Stud. 2015;22(3):280-91. [DOI:10.1177/1548051815585853]
25. Akbarzadeh D, Akbarzadeh H, Javanmard GH. [On the comparison of psychological capital and metacognitive beliefs between drug-dependent students and normal students]. Res Addict Q J Drug Abuse. 2014;8(31):9-20.
26. Avey JB, Luthans F, Smith RM, Palmer NF. Impact of positive psychological capital on employee well-being over time. J Occup Health Psychol. 2010;15(1):17-28. [DOI:10.1037/a0016998] [PMID]
27. Edwards KJ, Hershberger PJ, Russell RK, Markert RJ. Stress, negative social exchange, and health symptoms in university students. J Am Coll Health. 2001;50(2):75-9. [DOI:10.1080/07448480109596010] [PMID]
28. Mwangi C, Okatcha F, Kinai T, Ireri A. Relationship between academic resilience and academic achievement among secondary school students in Kiambu County, Kenya. Int J Sch Cogn Psychol. 2015;2:1-10.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ganji B, Tavakoli S. Surveying the Relationship between Psychological Capital and Academic Resiliency with Internet Addiction of Students. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :102-107
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1207-fa.html

گنجی بی نظیر، توکلی سمیرا. بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی و تاب آوری تحصیلی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :102-107

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1207-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645