:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 133-138 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فرسودگی تحصیلی و رابطه آن با راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تاب‌آوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
حسنعلی ویسکرمی 1، زهرا خلیلی گشنیگانی2
1- استادیار دانشگاه لرستان ، hassanaliveiskarami@gmail.com
2- دانشجوی دکتری دانشگاه لرستان
چکیده:   (307 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی تحصیلی یکی از عواملی است که باعث افت تحصیلی دانشجویان می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرسودگی تحصیلی و رابطه آن با راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تاب‌آوری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهرکرد انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 96-1395 در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود که تعداد 389 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب گردید. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران و فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو و همکاران استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام‌به گام) با بهره‌گیری از نرم‌افزار spss-24 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و تاب‌آوری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0 > P) و راهبردهای منفی تنظیم هیجان با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0 > P). همچنین فقط راهبردهای مثبت تنظیم هیجان توانست 18 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی کنند.
نتیجه گیری: فرسودگی تحصیلی به‌عنوان یکی از سازه‌های مهم در افت تحصیلی دانشجویان شناخته شده است، لذا شناسایی عواملی که منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی می‌شود، ضروری است. تاب‌آوری تحصیلی و راهبردهای تنظیم شناختی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری تحصیلی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، فرسودگی تحصیلی
متن کامل [PDF 775 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱
فهرست منابع
1. Alizadehasar A, Tohidi A, Hosseini M. Prediction based on academic burnout dimensions of alexithymia, negative emotions and self-esteem. J Educ Psychol. 2017;24:70-88.
2. Hayes B. Job satisfaction, stress and burnout in haemodialysis nurses [Doctoral dissertation]. Queensland Queensland University of Technology; 2011.
3. Seif M. The Comparative Causal Model of Academic Burnout in Students of Shiraz University of Medical Sciences and Payame Noor University. Iranian J Med Educ. 2017;17:11-23.
4. Salmela-Aro K, Savolainen H, Holopainen L. Depressive symptoms and school burnout during adolescence: evidence from two cross-lagged longitudinal studies. J Youth Adolesc. 2009;38(10):1316-27. [DOI:10.1007/s10964-008-9334-3] [PMID]
5. Walburg V. Burnout among high school students: A literature review. Child Youth Serv Rev. 2014;42:28-33. [DOI:10.1016/j.childyouth.2014.03.020]
6. Kinnunen JM, Lindfors P, Rimpela A, Salmela-Aro K, Rathmann K, Perelman J, et al. Academic well-being and smoking among 14- to 17-year-old schoolchildren in six European cities. J Adolesc. 2016;50:56-64. [DOI:10.1016/j.adolescence.2016.04.007] [PMID]
7. Pourseyyed S, Motevalli M, Pourseyyed S, Barahimi Z. Relationship of Perceived Stress, Perfectionism and Social Support with Students' Academic Burnout and -Academic Performance. Educ Strategy Med Sci. 2015;8(3):187-94.
8. Shin H, Puig A, Lee J, Lee JH, Lee SM. Cultural validation of the Maslach Burnout Inventory for Korean students. Asia Pacific Educ Rev. 2011;12(4):633-9. [DOI:10.1007/s12564-011-9164-y]
9. Mikaeili N, Rajabi S, Abasi M, Zamanlo K. The relationship between emotion regulation and positive and negative emotions and fatigue performance among students. J Educ Psychol. 2014;10(32):31-53.
10. Diener E, Ryan K. Subjective Well-Being: A General Overview. South Afr J Psychol. 2009;39(4):391-406. [DOI:10.1177/008124630903900402]
11. Waugh CE, Fredrickson BL, Taylor SF. Adapting to life's slings and arrows: Individual differences in resilience when recovering from an anticipated threat. J Res Pers. 2008;42(4):1031-46. [DOI:10.1016/j.jrp.2008.02.005] [PMID] [PMCID]
12. Carlson JM, Dikecligil GN, Greenberg T, Mujica-Parodi LR. Trait reappraisal is associated with resilience to acute psychological stress. J Res Pers. 2012;46(5):609-13. [DOI:10.1016/j.jrp.2012.05.003]
13. Sajjadi M, Askarizadeh G. Role of Mindfulness and Cognitive Emotion Regulation Strategies on Predicting the Psychological Symptoms of Medical Students. Educ Strategy Med Sci. 2015;8(5):301-8.
14. Yaghoobi A, Bakhtiari M. Training Resilience impact on students' academic burnout girl. Res Learn Virt Acad. 2015;4(13):45-56.
15. Jowkar B, Kojuri J, Kohoulat N, Hayat AA. Academic resilience in education: the role of achievement goal orientations. J Adv Med Educ Prof. 2014;2(1):33-8. [PMID] [PMCID]
16. Hart A, Gagnon E. Uniting resilience research with a social justice approach towards a fifth wave? Will be in proceeding from the second world. Congress on Resilience: From person to Society; Timisoara, Romania2014.
17. Ingram R, Price J. The role of vulnerability in understanding psychopathology2001.
18. Martin AJ, Marsh HW. Academic resilience and academic buoyancy: multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs. Oxford Rev Educ. 2009;35(3):353-70. [DOI:10.1080/03054980902934639]
19. Richardson GE. The metatheory of resilience and resiliency. J Clin Psychol. 2002;58(3):307-21. [DOI:10.1002/jclp.10020] [PMID]
20. Salmela-Aro K, Kiuru N, Leskinen E, Nurmi J-E. School Burnout Inventory (SBI). Eur J Psychol Asses. 2009;25(1):48-57. [DOI:10.1027/1015-5759.25.1.48]
21. Tarverdizadeh H, Saberi H, Pasha Sharifi H. The Prediction of Academic Resilience on the Basis of Personality Traits with Mediation Emotional Intelligence. J Health Promot Manage. 2017;7(1):36-43. [DOI:10.21859/jhpm-07015]
22. Momeni K, Akbari M, Atash Zade Shouride F. [Relationship resiliency and burnout in nurses]. Teb-va-Tazkiyeh. 2009(74-75):37-47.
23. Garnefski N, Kraaij V. Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Pers Individ Dif. 2006;40(8):1659-69. [DOI:10.1016/j.paid.2005.12.009]
24. Samuels W. Development of a non-intellective measure of academic success: Towards the quantification of resilience [Doctoral dissertation]. Arlington: University of Texas at Arlington; 2012.
25. Soltaninejad M, Asiabi M, Adhami B, Tavanaei Yousefian S. Psychometric Evaluation of Educational Resilience ARI. J Educ Meas. 2014;4(15):17-35.
26. Moneta GB. Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational settings. Pers Individ Dif. 2011;50(2):274-8. [DOI:10.1016/j.paid.2010.10.002]
27. Ajam Akrami A, Rezaei T, Bayani A. [Relationship between Hope to work and academic motivation and academic burnout]. J Knowledge Health. 2015;10(1):17-35.
28. Furnham A, Chamorro-Premuzic T, McDougall F. Personality, cognitive ability, and beliefs about intelligence as predictors of academic performance. Learn Individ Dif. 2003;14(1):47-64. [DOI:10.1016/j.lindif.2003.08.002]
29. Troy A, Mauss I. Resilience in the face of stress: Emotion regulation as a protective factor. Cambridge Cambridge University Press; 2011.
30. Zhang L-f. Does the big five predict learning approaches? Pers Individ Dif. 2003;34(8):1431-46. [DOI:10.1016/S0191-8869(02)00125-3]
31. Kamalpour S, Azizzadeh-Forouzi M, Tirgary B. Study of the relationship between resilience and academic burnout in nursing students. Strides Dev Med Educ. 2017;13(5):476-87.
32. Arabiyan A, Abolmaali K, Sharifi H. Explaining relationship between academic burnout, child- mother relationship pattern and resiliency in girls students. Appl Psychol Res J. 2016;6(4):159-73.



XML   English Abstract   Print



دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها