[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و تنش شغلی با میزان فرسودگی شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی
نادر بهلولی 1، طاهر پذیریه2
1- دانشکده مدیریت ،دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات ، ،تهران ،ایران ، naderbaloli13961396@gmail.com
2- دانشکده مدیریت ،دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات ، ،تهران ،ایران
چکیده:   (109 مشاهده)

زمینه و اهداف: 40 درصد افراد در جوامع پیشرفته به فرسودگی شغلی مبتلا هستند. فرسودگی شغلی ناشی از تنیدگی و فشارهای عصبی است که در نقش سازمانی فرد موثر است. لذا هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و تنش شغلی با میزان فرسودگی شغلی اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های علوم پزشکی کشور است.
روش بررسی: مطالعۀ حاضر پژوهشی توصیفی از نوع مقطعی و همبستگی است که 231 نفر از کلیۀ اعضای هیئت‌علمی مشغول به تدریس در دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در سال تحصیلی 1395-1394 را شامل میشود. از آن میان 136 نفر حجم نمونه با جدول مورگان تعیین شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از سه پرسش‌نامۀ استاندارد (پرسش‌نامۀ فرسودگی شغلی ماسلاچ، پرسش‌نامۀ نئو فرم کوتاه مک کرا و کاستا و پرسش‌نامۀ تنش شغلی) انجام شد. داده‌ها هم در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین عوامل تنش فردی و عوامل تنش سازمانی با فرسودگی شغلی رابطۀ معنی‌داری وجود دارد. همچنین بین ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی شغلی، تنش فردی و تنش سازمانی رابطۀ معنی‌داری وجود دارد. بین ویژگی‌های جمعیت‌شناسی با تنش فردی، تنش سازمانی و فرسودگی شغلی هیچ رابطه‌ای وجود نداشت؛ اما زنان و مردان از نظر ویژگی‌های شخصیتی تفاوت داشتند. زنان نسبت به مردان گشودگی، مقبولیت و وظیفه‌شناسی بیشتری داشتند.
نتیجه‌گیری: در فرسودگی شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، عوامل تنش فردی و سازمانی موثر است. این تاثیر با ویژگیهای جمعیتشناسی هیچ ارتباطی ندارد. همچنین ویژگی‌های شخصیتی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی در فرسودگی شغلی آنها موثر است. علاوه بر این استادان زن نسبت به استادان مرد گشودگی، مقبولیت و وظیفه‌شناسی بیشتری داشتند. 

واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های شخصیتی، تنش شغلی، فرسودگی شغلی، علوم پزشکی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bohloli N, Paziriye T. The relationship between personality traits and job stress with the job burnout among members of medical universities. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (6)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1242-fa.html
بهلولی نادر، پذیریه طاهر. ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و تنش شغلی با میزان فرسودگی شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1242-fa.html

دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 793 queries by yektaweb 3568