:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش تلفیقی بسته آموزشی" قانون مداری در حرفه مامایی" و آموزش دانشجو محور در ارتقا کیفیت واحد درسی حقوق و پزشکی قانونی در مامایی
لیلا اسدی1، دکتر مریم دافعی 2، شهناز مجاهد1، مریم محمدی مهدی آباد زاده1
1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران
2- گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،ایران ، maryam_dafei@yahoo.com
چکیده:   (198 مشاهده)

اهداف: آموزش مسائل قانونی به صورت کاربردی و متناسب درحرفه مامایی به دلیل پوشش حیطه وسیعی از خدمات بهداشتی و درمانی این حرفه، از جایگاه مهم وخطیری برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر ارائه و تلفیق روش آموزش دانشجو محور مشارکتی و ارائه بسته آموزشی در راستای ارتقا کیفیت واحد درسی حقوق و پزشکی قانونی در مامایی می باشد.
روش بررسی : پژوهش حاضر، یک مطالعه مداخله ای بود. که جامعه پژوهش را دانشجویان مامایی کارشناسی مامایی که مجموعا  ۹۰ نفر بودند، تشکیل دادند. جمع آوری اطلاعات توسط سه پرسشنامه محقق ساخته "ارزیابی واحد حقوق و پزشکی قانونی در مامایی، میزان آگاهی دانشجویان در مورد مباحث پزشکی قانونی در مامایی و رضایت دانشجویان از نحوه برگزاری کارگاهها"، انجام شد به منظور  توصیف داده ها از نرم افزار۲۰ -Spss و روش های آماری توصیفی، آزمون تی وابسته و  ویلکاکسون استفاده شد.
یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش میانگین نمره آگاهی دانشجویان در زمینه مباحث قانون در مامایی پس از برگزاری کارگاه (۱۴/۰۵ از ۱۸) در مقایسه با پیش از برگزاری کارگاه (۸/۴ از ۱۸) به طور معناداری افزایش یافته بود(۰/۰۰۵>P).در رابطه با بسته آموزشی مذکور حدود ۸۰ درصد دانشجویان محتوی بسته آموزشی را مناسب دانسته و ابراز داشته اند که این بسته می تواند به عنوان منبع کمک آموزشی در دسترس، به ارتقا فعالیت های قانونمند آنها کمک نماید.
نتیجه گیری : استفاده از روش آموزشی تلفیقی،  برگزاری کارگاه آموزشی دانشجو محور مشارکتی و ارئه بسته آموزشی تکمیلی به عنوان روش های نوین آموزش پزشکی می تواند در ارتقای کیفیت آموزش واحد حقوق و پزشکی قانونی در حرفه مامایی نقش مهمی داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، اخلاق، قانون، ماما
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کاربردهای تكنولوژی آموزشي در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۹



XML   English Abstract   Print


دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها