[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی)
جمیله آقاتبار رودباری1، طاهره آقامیرزایی2، خدیجه بریمانی3، رضا یوسفی سعیدآبادی 4
1- دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و فناوری، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری،ایران ، ruosefi@yahoo.coml
چکیده:   (127 مشاهده)

زمینه و اهداف: دست یابی به استقلال دانشگاهی مطلوب، مستلزم ایجادساختارها و برنامه‌های مناسب می‌باشد. این پژوهش با هدف بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل خبرگان دو دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل به تعداد 50 نفر می‌باشند به‌منظورجمع آوری داده‌ها ازدو پرسشنامه محقق ساخته (وضعیت موجود و مطلوب استقلال دانشگاهی) استفاده شده است. برای تحلیل داده‌ها ازآزمون ویلکاکسون با بهره گیری از نرم افزار Spss18 استفاده شده است.
یافته‌ها: درهر دو دانشگاه در تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی شکاف وجود دارد. در دانشگاه صنعتی نوشیروانی، از بیشترین تا کمترین شکاف مربوط به ابعاد استقلال کارکنان، استقلال حقیقی، استقلال سازمانی، آزادی علمی و استقلال مالی و در دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز شامل استقلال سازمانی، استقلال کارکنان، آزادی علمی، استقلال حقیقی و استقلال مالی بوده است. شکاف استقلال مالی، استقلال سازمانی و آزادی علمی در دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از دانشگاه نوشیروانی و شکاف استقلال حقیقی و کارکنان در دانشگاه نوشیروانی بیشتر از دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد.
 
نتیجه‌گیری: وجود شکاف بین وضع موجود و مطلوب تمامی ابعاد استقلال دانشگاهی در دو دانشگاه، بیانگر این است که استقلال دانشگاهی مطالبه ایست که در جستجوی آن هستند. گرایش به کسب مؤلفه‌های استقلال دانشگاهی در این دانشگاه‌ها و ادراک خلأ موجود، نشان‌دهنده تمایل به توسعه‌یافتگی است. برنامه‌ریزی برای کاهش و یا رفع شکاف موجود، کلید دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: استقلال مالی، استقلال حقیقی، استقلال سازمانی، آزادی علمی، استقلال کارکنان، شکاف
     
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghatabar Roodbari J, Agha Mirzaei T, Barimani K, Yousefi Saeedabadi R. The Study of Academic Independence Gap Based on University Experts (The Case of Babol University of Medical Sciences and Noushirvani Technical University). Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1264-fa.html
آقاتبار رودباری جمیله، آقامیرزایی طاهره، بریمانی خدیجه، یوسفی سعیدآبادی رضا. بررسی شکاف استقلال دانشگاهی ازدیدگاه خبرگان دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانی) . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1264-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 792 queries by yektaweb 3471