1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، mehrdadk@edu.ui.ac.ir 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (10041 مشاهده)
زمینه و اهداف:خودکارآمدی تحصیلی ازجمله عوامل پیشبین در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است که متأثر از عوامل گوناگونی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش ویژگیهای شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعهستیزی) بهمنظور پیشبینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش بررسی:در این مطالعه همبستگی، ۲۳۰ نفر از دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه اصفهان به شیوه خوشهای انتخاب شدند (سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵). بهمنظور جمعآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن و مقیاس شخصیت تاریکجانسون و وبستر اجرا شد. بهمنظور محاسبه دادهها از نرمافزارSpss-۱۸ استفاده شد. یافتهها: نتایج دلالت بر این داشتند که صفات شخصیت جامعهستیزی (۰/۳۴۱-=r ) و ماکیاولی (۰/۳۶۴- =r) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند (۰/۱>P). نتایج دیگر نشان داد که بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بهصورت منفی ۰/۱۵ از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را میتوان بر اساس صفات شخصیت تاریک ماکیاولی و جامعهستیزی تبیین نمود.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط معکوسی که بین خودکارآمدی تحصیلی و صفات شخصیت تاریک (جامعهستیزی و ماکیاولی) مشاهدهشده است میتوان نتیجه گرفت که این صفات میتوانند تأثیر مخربی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و درنهایت پیشرفت آنها داشته باشند. همچنین نتایج این پژوهش از نقش متغیر روانشناختی صفات شخصیت تاریک در پیشبینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان حمایت میکند.