سنجش میزان اثربخشی کارگاه های آموزشی نیاز محور در ارتقاء دانش و مهارت تدریس اساتید دروس معارف اسلامی (دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران)
|
ابوالفضل خوشی 1، داود رنجبران2 |
1- گروه فرهنگ و معارف اسلامی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران ، Khoshi46@gmail.com 2- گروه فرهنگ و معارف اسلامی، دانشگاه هنر دانشگاه تهران ،تهران، ایران |
|
چکیده: (5089 مشاهده) |
صاحب نظران برنامه درسی به نقش اساتید و مربیان بعنوان راهنما،تسهیل کننده و تضمین کننده یادگیری تاکید دارند.توانمندی اساتید در تدریس با روشهای یاد دهی و یادگیری فعال و بهره گیری از روشهای تدریس دانشجو محور یک ضرورت است.این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی کارگاههای آموزشی نیاز محور بر ارتقاء دانش و مهارت اساتید دروس دینی در دانشگاههای علوم پزشکی تهران انجام گرفت.
روشها: تحقیق حاضر ازنظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش یک مداخله ای است. جامعه آماری این مطالعه اساتید دروس دینی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران و با نمونه گیری به روش تصادفی به تعداد 139 نفر بود.در این مطالعه در قالب طرح تحقیق مداخله ای و اجرای کارگاه آموزشی اساتید با پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. اطلاعات مربوط به دانش و مهارت اساتید با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید.
یافتهها:
نتایج حاکی از آن است که دوره آموزش کارگاهی برنامهریزی درسی نیاز محور ازنظر افزایش دانش و آگاهی اساتید اثربخش بوده و تفاوت معنیداری بین میانگین پیشآزمون و پسآزمون نمونهها در سطح اعتماد 95 درصد وجود دارد.
نتیجهگیری: برخورداری از دانش و مهارتهای تدریس در کنار هنر معلمی از الزامات کار معلمان بخصوص برای معلمان تازه کار و اساتید دروس دینی می باشد. برگزاری کارگاههای توانمند سازی اولیه و تداوم آن و همچنین ارزشیابی دوره ای آن پیشنهاد می گردد.
|
|
واژههای کلیدی: استاد، معلم، توانمندی تدریس، ارزشیابی، دانش، مهارت |
|
متن کامل [PDF 964 kb]
(2780 دریافت)
|
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی |
موضوع مقاله:
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی دریافت: 1396/4/1 | پذیرش: 1396/5/17 | انتشار: 1396/6/15
|
|
|
|