:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 66-73 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه منتور شیب بر عوامل تنش زا و میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری درمحیط بالینی سال 95-94
محبوبه نصیری 1، مهری جهانشاهی2، زهرا جنت علیپور2، نسرین نوابی2، عباس شمسعلی نیا3
1- مربی دانشگاه علوم پزشکی بابل ، Mahboobeh.nasiri132@gmail.com
2- مربی دانشگاه علوم پزشکی بابل
3- استاد یار دانشگاه علوم پزشکی بابل
چکیده:   (262 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیربرنامه منتور شیب بر عوامل تنش زا و اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری در محیط بالینی بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی است 60 نفر از دانشجویان ترم دوم پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی فاطمه زهرا رامسر بطور سرشماری انتخاب و به صورت تصادفی به دوگروه کنترل (30 نفر) وآزمون (30 نفر) تقسیم شدند. درگروه آزمون به ازای هر 4-3 دانشجوی ترم دوم، یک دانشجوی ترم شش پرستاری به عنوان منتور نقش راهنمایی و حمایت را به عهده گرفت. جهت جمع اوری داده‌ها، از نسخه فارسی فرم بررسی تجربه محیط بالینی (Kack & Kleehammer، 1990) وپرسشنامه اعتماد به نفس (Montalto, 2001) استفاده شد. داده‌های جمع اوری شده با آزمون‌های آماری در سطح معنی داری (05/0 > P) تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات عوامل تنش زای محیط بالینی در گروه آزمون بعد از مداخله کاهش (001/0 > P) و در گروه کنترل تغییر نیافت (43/0 = P). میانگین نمره اعتماد به نفس گروه آزمون نسبت به کنترل افزایش بیشتری یافت. آزمون تی مستقل اختلاف معنی داری، بین تفاضل میانگین نمرات اعتما د به نفس قبل وبعد کارآموزی بین دو گروه نشان داد (001/0 > P).
نتیجه گیری: پیشنهاد می‌شود برنامه ریزان آموزش بالینی از شیوه‌های نوین ومقرون به صرفه به عنوان یک روش آموزشی مکمل در جهت ارتقای آموزش بالینی در برنامه ریزی آموزشی مد نظر قراردهند.
واژه‌های کلیدی: منتور شیپ، عوامل تنش زا، اعتماد به نفس، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 803 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱
فهرست منابع
1. Bagheriyeh F, Hemmati Maslak Pak M, Hashemloo L. [The effect of peer mentoring program on anxiety nursing student in clinical enviromment]. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2015;13(8):648-54.
2. Fotoukian Z, Hosseini S, Beheshti Z, Zabihi A, Aziznejad P, Ghaffari F. [Clinical education status according to the nursing students' point of view, Babol medical sciences university]. Biann J Med Educ Dev Cent. 2013;1(1):26-33.
3. Chehrzad M, Pasha A, Niknami M. [Mentorship program in clinical teaching in nursing students]. Horiz Med Educ Dev. 2011;2(4):594-5.
4. Vahabi S, Ebadi A, Rahmani R, Tavallaei A, Khatouni A, Tadrisi S, et al. [Comparison of the status of clinical education in the views of nursing educators and students]. Iranian Educ Strategy Med Sci. 2011;3(4):179-82.
5. Raji M, Firozbakht M, Bahrami S, Madmoli Y, Bahrami N. Assessment of Clinical Stressful Factors Among Academic Students of Nursing and Operating Room of Dezful University of Medical Sciences (2015). J Commun Health. 2016;3(2):111-8.
6. Changiz T, Malekpour A, Zargham-Boroujeni A. [Stressors in clinical nursing education in Iran: A systematic review]. Iranian J Nurs Midwifery Res. 2012;17(6):399. [PMID] [PMCID]
7. Rasoli M, Zagari Tafrisi M, Mohammadnjad A. [The Challenges of Nursing Clinical Education in Iran and Solutions]. J Clin Excell. 2013;2(1):11-22.
8. Heydari H, Kamran A, Mohammady R, Hosseinabadi R. [The experiences of nursing students of the mentorship program: aqualitative study]. J Health Syst Res. 2012;8(3):438-47.
9. Bagherieh F, Khalkhali H. [The Effect of Peer Mentoring Program on Nursing Students' Stressors in Clinical Environment]. Iranian J Med Educ. 2013;13(4):280-90.
10. Sardari Kashkooli F, Sabeti F, Mardani H, Shayesteh Fard M. [The effect of peer-mentoring program on nursing students' clinical environment stressors]. Armaghan-e-Danesh. 2014;18(10):836-46.
11. Head E. The Use of Peer Mentoring to Decrease Stress in Student Registered Nurse Anesthetists. Mississippi: University of Southern Mississippi; 2015.
12. Li HC, Wang LS, Lin YH, Lee I. The effect of a peer-mentoring strategy on student nurse stress reduction in clinical practice. Int Nurs Rev. 2011;58(2):203-10. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2010.00839.x] [PMID]
13. Yaghoobian M, Salemeh F, Yaghoobi F. [The effect of Mentorship on clinical environment stressors]. Med Sci J Mazandaran. 2008;18(66):42-5.
14. Shafie F, Holakouie M, Abdoli F, Shafie M. [Clinical education stressors from views of nursing students in Rafsanjan nursing and midwifery school]. Commun Health J. 2013;7(1):28-34.
15. Mirzakhani K, Shorab NJ. Study of the self-confidence of midwifery graduates from Mashhad College of Nursing and Midwifery in fulfilling clinical skills. J Electr Phys. 2015;7(5):1284.
16. Nohi E, Borhani F, HelalBirjandi M. [Effect of usingnursing field students in clinical teachingteam (mentorship program) on the self-confidence of nursing students]. Mod Care Sci Q Birjand Nurs Midwifery Fac. 2013.
17. Helal Birjandi M, Nohi E, Borhani F, Ahrari KV. Effect of clinical team teaching (mentorship program) on educational satisfaction of nursing students in Imam Reza Hospital of Birjand 2012. J Med Educ Dev. 2015;9(4):35-44.
18. Carragher J, McGaughey J. The effectiveness of peer mentoring in promoting a positive transition to higher education for first-year undergraduate students: a mixed methods systematic review protocol. Syst Rev. 2016;5(1):68. [DOI:10.1186/s13643-016-0245-1] [PMID] [PMCID]
19. Smith TL, Hober C, Harding J. Peer Student Mentoring for Nursing Program Persistence and Leadership Development. Int J Innov Educ Res. 2017;5(3):11-5.
20. Gisi BA. Influence of peer mentorship on nursing education and student attrition. Orlando: The Burnett Honors College, University of Central Florida 2011.
21. Demir S, Demir SG, Bulut H, Hisar F. Effect of mentoring program on ways of coping with stress and locus of control for nursing students. J Asian Nurs Res. 2014;8(4):254-60. [DOI:10.1016/j.anr.2014.10.004] [PMID]
22. Ni C, Liu X, Hua Q, Lv A, Wang B, Yan Y. Relationship between coping, self-esteem, individual factors and mental health among Chinese nursing students: a matched case-control study. Nurse Educ Today. 2010;30(4):338-43. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.09.003] [PMID]
23. Erickson S. Mentorship program and the novice nurse:a rapid evidence asessment. USA: University of British Columbia; 2015.
24. Turner K, McCarthy VL. Stress and anxiety among nursing students: A review of intervention strategies in literature between 2009 and 2015. Nurse Educ Pract. 2017;22:21-9. [DOI:10.1016/j.nepr.2016.11.002] [PMID]
25. Wang TJ. Building an effective mentoring program to increase the self-confidence of nursing students. The Faculty of the school of education Spalding university; 2004.
26. Zhang Y, Qian Y, Wu J, Wen F, Zhang Y. The effectiveness and implementation of mentoring program for newly graduated nurses: A systematic review. Nurse Educ Today. 2016;37:136-44. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.11.027] [PMID]
27. Edwards D, Hawker C, Carrier J, Rees C. A systematic review of the effectiveness of strategies and interventions to improve the transition from student to newly qualified nurse. Int J Nurs Stud. 2015;52(7):1254-68. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2015.03.007] [PMID]



XML   English Abstract   Print



دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها