[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی
آقای رحمت اله مرزوقی1، آقای مهدی محمدی1، آقای بابک شمشیری2، آقای همایون دادگر 3
1- بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- بخش آموزش و پرورش دبستانی و پیش دبستان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3- بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، homayoundadgar@gmail.com
چکیده:   (122 مشاهده)
زمینه و هدف: برقراری عدالت و عدم تبعیض از طریق تعلیم و ترویج مفاهیم صلحآمیز میتواند نویدبخش استفاده از این آموزه‌ها در زندگی آینده افراد باشد. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
روش بررسی: بر اساس طرح کیفی و روش مطالعه موردی، به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی صلح، نظر اساتید و متخصصان گروه حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه‌های شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کرمان با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ و نیمه ساختارمند با نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری اخذ گردید. سپس داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo نسخه 11 از طریق فن تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و یافته‌ها در قالب شبکه مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته‌بندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی داده‌های کیفی از روش همسوسازی نتایج حاصل از شبکه مضامین و تحلیل اسناد استفاده شد.
یافته‌ها: براساس نتایج به دست آمده، برنامه درسی صلح (مضمون فراگیر) دارای ابعادی مانند محتوا، منطق، اهداف، روش‌ها و محیط یادگیری به‌عنوان مضامین سازمان‌دهنده می‌باشد و هر کدام از این مضامین نیز دارای سطوح و مضامین پایه متنوعی هستند که می‌توانند برای تدوین برنامه درسی صلح مورد استفاده قرار گیرند.
بحث: آموزش صلح می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا دانش و مهارت‌های لازم را برای یک زندگی صلح‌آمیز بیاموزند و آن‌ها را در خانواده، تعاملات اجتماعی و در سطوح ملی و بین‌المللی به کار گیرند. بنابراین لازم است که برای آموزش و ترویج صلح نه تنها به‌عنوان یک مفهوم وسیع، بلکه به‌عنوان یک واقعیت ملموس از همه منابع و امکانات استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، برنامه درسی صلح، آموزش صلح، آموزش عالی
     
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: طراحي برنامه درسي در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marzoghi R, Mohammadi M, Shamshiri B, Dadgar H. Developing of Peace Curriculum in Higher Education: A Qualitative Study. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (5)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1293-fa.html
مرزوقی رحمت اله، محمدی مهدی، شمشیری بابک، دادگر همایون. تدوین برنامه درسی صلح در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (5)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1293-fa.html

دوره 10، شماره 5 - ( آذر-دی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 792 queries by yektaweb 3471