1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران 2- بخش آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، lmoradi20072007@yahoo.com
چکیده: (4378 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از الگوی CIPP بود. روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد افراد شرکت کننده شامل 40 دانشجوی رشته بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه شهید صدوقی یزد و 5 مربی بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. دادهها بـا استفاده از پرسشنامه الگـوی CIPP برای دانشجویان و مربیان گردآوری شد. برنامه کارآموزی در چهار حیطه زمینه، درون داد، فرایند و محصول از دیدگاه دانشجویان و مربیان مورد ارزشیابی قرار گرفت. نمرات کسب شده هر حیطه محاسبه شد و برای آنالیز دادهها میانگین و انحراف معیار تعیین گردید. به علاوه برای مقایسه پاسخهای اساتید و دانشجویان از آزمون t-test استفاده شد. یافتهها: دیدگاه دانشجویان و مربیان در حیطههای ارزشیابی برنامه کارآموزی با استفاده از آزمون t-test نشان داد که در حیطه زمینه بین دانشجویان و مربیان تفاوت معناداری وجود داشت (04/0 = P) ولی در سه حیطه دیگر تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0 > P). در ماتریس همبستگی از دیدگاه دانشجویان بین حیطهها همبستگی متقابل مثبت و معناداری وجود داشت. بین زمینه و درون داد (001/0 > P، 842/0 = r). بین زمینه و فرایند (001/0 > P، 744/0 = r)، بین زمینه و محصول (001/0 > P، 793/0 = r)روابط معناداری مشاهده شد. در ماتریس همبستگی از دیدگاه مربیان بین حیطههای فرایند و محصول (001/0 > P، 981/0 = r) همبستگی متقابل مثبت و معناداری وجود داشت اما بین حیطههای دیگر روابط معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: طراحی و اجرای برنامههای ارزشیابی بر اساس الگوی CIPP میتواند به توسعه دانش مورد نیاز برای برنامه کارآموزی کمک نماید و در دستیابی دانشجویان به توانمندیهای حرفهای نقش موثری را ایفا نماید. لذا این مطالعه برای توسعه دانش در این زمینه پژوهشهایی را پیشنهاد میکند.