[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 149-143 برگشت به فهرست نسخه ها
برنامه ریزی درسی مبتنی بر شایستگی؛ راهبردی مطلوب برای توسعه شایستگی های اساسی
حسین مومنی مهموئی1 ، اسماعیل کاظم پور2 ، محمد تفرشی3
1- گروه علوم تربیتی، واحد تربت‌حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت‌حیدریه، ایران ، moameni_57@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
3- گروه حسابداری، واحد تربت‌حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت‌حیدریه، ایران
چکیده:   (21995 مشاهده)

  مقدمه: آمار دانش­آموختگان بیکار دانشگاه­ها، نمایانگر ارتباط نامناسب برنامه­های درسی آموزش عالی با حوزه صنعت و مشاغل و توانایی­های بالقوه موجود در صنایع است و فقدان تخصص­های لازم در صنایع و افزایش بیکاران تحصیل­کرده فاقد مهارت­های لازم را نمایان می­سازد. برنامه­ریزی درسی مبتنی بر شایستگی، راهبردی است که می­توان از آن به­منظور پرورش شایستگی­های اساسی در دانشجویان و فراهم‌نمودن متخصصان تحصیل­کرده برای اشتغال در صنعت و کاهش دانش­آموختگان بیکار و افزایش اثربخشی در حوزه آموزش عالی و صنایع سود جست. این مقاله مروری با هدف تشریح جایگاه برنامه درسی مبتنی بر شایستگی نگارش شد.

  نتیجه­گیری: تحقیقات اندکی که در زمینه اشتغال دانش‌آموختگان آموزش عالی در ایران صورت گرفته نشان می ‌ دهد که برنامه ‌ های درسی آموزش عالی در پرورش و تقویت شایستگی ‌ های مورد نیاز دانش ‌ آموختگان از توفیق چندانی برخوردار نبوده ‌ اند و پس از ورود به حوزه شغلی به ‌ دلیل نداشتن شایستگی ، موجب اتلاف هزینه و کاهش اثربخشی در حیطه شغلی ‌ می ‌ شود. به ‌ منظور پرورش دانش‌آموختگانی شایسته می ‌ توان از رویکرد برنامه درسی مبتنی بر شایستگی سود جست. تدوین ‌ کنندگان برنامه ‌ های درسی باید به این نکته توجه داشته باشند که برنامه درسی بایستی به ‌ گونه ‌ ای تدوین شود که شایستگی ‌ های لازم را به‌منظور موفقیت دانش ‌ آموختگان در موقعیت ‌ های شغلی و مسایل زندگی در آنها ایجاد و تقویت نماید.

واژه‌های کلیدی: برنامه ریزی درسی مبتنی بر شایستگی، آموزش عالی، صنعت، اشتغال
متن کامل [PDF 229 kb]   (11609 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1390/2/7 | پذیرش: 1390/5/2 | انتشار: 1390/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni Mahmouei H., Kazempoor E., Tafreshi M.. Competency-based curriculum An appropriate strategy toward the development of basic competences. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (3) :143-149
URL: http://edcbmj.ir/article-1-130-fa.html

مومنی مهموئی حسین، کاظم پور اسماعیل، تفرشی محمد. برنامه ریزی درسی مبتنی بر شایستگی؛ راهبردی مطلوب برای توسعه شایستگی های اساسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (3) :143-149

URL: http://edcbmj.ir/article-1-130-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710