:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 333-322 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی برنامه آموزشی بار شناختی بر کارایی یادگیری مفاهیم جبر در دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهرتهران
مریم رستمی 1، سیاوش طالع پسند2 ، محمد علی محمدی فر2
1- گروه علوم تربیتی ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران ، M.Rostami.Phd@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران
چکیده:   (4832 مشاهده)
زمینه و اهداف: کارایی یادگیری مبتنی بر تلاش ذهنی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است و در سیستم تحصیلی سنتی برنامه‌های درسی بدون توجه به اثرات بار شناختی طرح‌ریزی می‌شوند، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی بار شناختی برکارایی یادگیری مفاهیم جبر در دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر مدارس دولتی پایه هفتم منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل دادند 56 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از دو مدرسه انتخاب شدند. برنامه آموزشی مبتنی براثرات بار شناختی به مدت 4 هفته و درمجموع 8 جلسه اجرا شد. میزان اثربخشی برنامه آموزشی با آزمون مفاهیم جبر، مقیاس درجه‌بندی ذهنی بار شناختی و اندازه‌های کارایی پاس و مرینبوئر ارزیابی شد. داده‌های پژوهش با مدل تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس و آزمون t مستقل با استفاده از نرم‌افزار Spss-20 تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه آزمایشی، پیشرفت تحصیلی بالاتر (0/001>P و 18/71=F) و بار شناختی پایین‌تر (0/001>P و 15/70=(F از دانش‌آموزان گروه کنترل داشتند. همچنین یافته‌ها نشان داد کارایی یادگیری گروهازمایشی بالاتر از گروه کنترل می‌باشد (0/07<P و 4/031 =t   ).
نتیجه‌گیری: از آنجایی که ترکیب بار شناختی ادراک‌شده و پیشرفت تحصیلی تعیین‌کننده میزان کارایی یادگیری بود،  می‌توان با طراحی برنامه آموزشی مبتنی براثرات بار شناختی، نتایج یادگیری را افزایش و بار شناختی ادراکی را در دانش‌آموزان به حداقل رساند. 
 
واژه‌های کلیدی: بار شناختی، پیشرفت تحصیلی، کارایی یادگیری
متن کامل [PDF 831 kb]   (3001 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1396/5/19 | پذیرش: 1396/7/13 | انتشار: 1396/7/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها