[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شایستگی های حرفه ای مدرسان در محیط یادگیری الکترونیک
محبوبه اسلمی 1، زهره اسمعیلی2، بهمن سعیدی پور3، محمد رضا سرمدی4
1- مربی ، aslpnu@yahoo.com
2- استادیار
3- دانشیار
4- استاد
چکیده:   (184 مشاهده)
پژوهش اخیر ازنوع تحقیقات توصیفی، تحلیلی است. در مرحله کیفی به منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه های شایستگی و رسیدن به اجماع  از روش پانل دلفی با حضور تعدادی از صاحب نظران استفاده شد. در مرحله کمی برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته ای دارای 71 سوال، و برای بررسی داده های بدست آمده از آزمون تی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافته ها: در این پژوهش شایستگی های حرفه ای مدرسان در شش بعد اصلی ( اجتماعی، اخلاقی، سازمانی، فردی، فنی، پداگوژیکی، ارزیابی) و نوزده مؤلفه فرعی مورد بررسی قرار گرفته است. بر مبنای یافته های پژوهش هفده مؤلفه شایستگی دارای میانگینی بالاتر از میانگین مورد نظر بود. طبق این یافته ها بالاترین بار عاملی مربوط به بعد پداگوژیکی و پایین ترین بار عاملی مربوط به بعد فردی است.
نتیجه گیری: شایستگی‌های شناسایی شده در این پژوهش می تواند در طراحی برنامه‌های توسعه شغلی و تعیین نیازهای کار آموزی جهت برگزاری دوره های آموزشی با کیفیت مفید واقع شود. این امر سبب پرورش شایستگی های مدرسان به منظور انجـام یـافتن صـحیح نقش ها و شایستگی های آنها در محیط های الکترونیکی شود.

 
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: شایستگی حرفه ای، مدرسان، یادگیری الکترونیک
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aslami M, Esmaeili Z, Saeidipour B, Sarmadi M R. Explaining the professional competencies of instructors in the e-learning environment. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (2)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1311-fa.html

اسلمی محبوبه، اسمعیلی زهره، سعیدی پور بهمن، سرمدی محمد رضا. تبیین شایستگی های حرفه ای مدرسان در محیط یادگیری الکترونیک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1311-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701