:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 24-15 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شایستگی های حرفه ای مدرسان در محیط یادگیری الکترونیک
محبوبه اسلمی 1، زهره اسمعیلی2 ، بهمن سعیدی پور2 ، محمد رضا سرمدی2
1- گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، aslpnu@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (5407 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تبیین شایستگی‌های مدرسان در محیط یادگیری الکترونیک است.
روش کار: پژوهش اخیر از نوع تحقیقات توصیفی، تحلیلی است. در مرحله کیفی به‌منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی و رسیدن به اجماع از روش پانل دلفی با حضور تعدادی از صاحب‌نظران استفاده شد. در مرحله کمی برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته‌ای دارای 71 سؤال و برای بررسی داده‌های به‌دست‌آمده از آزمون تی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافته‌ها: در این پژوهش شایستگی‌های مدرسان در شش بعد اصلی (اجتماعی، اخلاقی، اداری، فردی، فنی، پداگوژیکی، ارزیابی) و نوزده مؤلفه فرعی مورد بررسی قرارگرفته است. بر مبنای یافته‌های پژوهش هفده مؤلفه شایستگی دارای میانگینی بالاتر از میانگین موردنظر بود. طبق این یافته‌ها بالاترین بار عاملی مربوط به بعد پداگوژیکی و پایین‌ترین بار عاملی مربوط به بعد فردی است.
واژه‌های کلیدی: شایستگی حرفه ای، مدرسان، یادگیری الکترونیک
متن کامل [PDF 983 kb]   (2488 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1396/6/1 | پذیرش: 1396/8/20 | انتشار: 1397/2/22
فهرست منابع
1. Wagner T. The Global Achievement Gap. New York, NY: Perseus Books Group; 2008.
2. Koehler MJ, Mishra P, Yahya K. Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar: Integrating content, pedagogy and technology. Comput Educ. 2007;49(3):740-62. [DOI:10.1016/j.compedu.2005.11.012]
3. Allen IE, Seaman J. Changing course: Ten years of tracking online education in the United States. Newburyport, MA: ERIC; 2013.
4. Anderson T. Theories for learning with emerging technologies. Emerg Innov Digit Learn Found Appl. 2016:35-50.
5. Guasch T, Alvarez I, Espasa A. University teacher competencies in a virtual teaching/learning environment: Analysis of a teacher training experience. Teach Teach Educ. 2010;26(2):199-206. [DOI:10.1016/j.tate.2009.02.018]
6. Fish WW, Wickersham LE. Best practices for online instructors: Reminders. Q Rev Dist Educ. 2009;10(3):279.
7. Crow R, McGinty D, LeBaron J. The Online Small Group Analysis (OSGA): Adapting a Tested Formative Assessment Technique for Online Teaching. MountainRise. 2008;4(3).
8. Chua A, Lam W. Quality assurance in online education: The Universitas 21 Global approach. Brit J Educ Technol. 2007;38(1):133-52. [DOI:10.1111/j.1467-8535.2006.00652.x]
9. Smith T. Fifty-One Competencies for Online Instruction. J Educ Online. 2005;2(2). [DOI:10.9743/JEO.2005.2.2]
10. Menchaca MP, Hoffman ES. Planning for evaluation in online learning: University of Hawaii case study. J Coll Teach Learn. 2009;6(8):45.
11. Wang H. How cultural values shape Chinese students' online learning experience in American universities [Doctoral dissertation]. Georgia: University of Georgia; 2006.
12. Mojab F, Zaefarian R, Azizi AHD. Applying Competency based Approach for Entrepreneurship education. Proc Soc Behav Sci. 2011;12:436-47. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.02.054]
13. Darabi AA, Sikorski EG, Harvey RB. Validated Competencies for Distance Teaching. Dist Educ. 2006;27(1):105-22. [DOI:10.1080/01587910600654809]
14. Yaghoubi J, Malek Mohammadi I, Iravani H, Attaran M. Desired characteristics of faculty members and students in E-learning in higher education of Iran: Virtual students' viewpoint. Faslnameye Pezhoohesh va Barnameh Rizi Dar Amoozesh Ali. 2008;47:159-73.
15. Williams PE. Roles and Competencies for Distance Education Programs in Higher Education Institutions. Am J Dist Educ. 2003;17(1):45-57. [DOI:10.1207/S15389286AJDE1701_4]
16. Bigatel PM, Ragan LC, Kennan S, May J, Redmond BF. The Identification of Competencies for Online Teaching Success. Online Learn. 2012;16(1).
17. Young S. Student views of effective online teaching in higher education. Am J Dist Educ. 2006;20(2):65-77. [DOI:10.1207/s15389286ajde2002_2]
18. Varvel VE. Master online teacher competencies. Online J Dist Learn Adm. 2007;10(1):1-41.
19. Puzziferro M, Shelton K. Supporting online faculty-Revisiting the seven principles (a few years later). Online J Dist Learn Adm. 2009;12(3):1-7.
20. Chickering A, Gamson Z. Applying the seven principles of good practice for undergraduate education. San Francisco: Jossey-Bass; 1991.
21. Mu-oz Carril PC, González Sanmamed M, Hernández Sellés N. Pedagogical roles and competencies of university teachers practicing in the e-learning environment. Int Rev Res Open Distr Learn. 2013;14(3):462. [DOI:10.19173/irrodl.v14i3.1477]
22. Boon S, Sinclair C. Life Behind the Screen: Taking the Academic Online. Exploring the theory, pedagogy and practice of networked learning. New York: Springer 2012. p. 273-87.
23. Bates A, Bates T, Sangra A. Managing technology in higher education: Strategies for transforming teaching and learning: John Wiley & Sons; 2011
24. Goodyear P, Salmon G, Spector JM, Steeples C, Tickner S. Competences for online teaching: A special report. Educ Technol Res Dev. 2001;49(1):65-72. [DOI:10.1007/BF02504508]
25. Alvarez I, Guasch T, Espasa A. University teacher roles and competencies in online learning environments: a theoretical analysis of teaching and learning practices. Eur J Teach Educ. 2009;32(3):321-36. [DOI:10.1080/02619760802624104]
26. Shank P. Competencies for online instructors: Learning Peaks LLC; 2004 Mar. 1424-35 p.
27. Bawane J, Spector JM. Prioritization of online instructor roles: implications for competency‐based teacher education programs. Dist Educ. 2009;30(3):383-97. [DOI:10.1080/01587910903236536]
28. Thach EC. Perceptions of distance education experts regarding the roles, outputs, and competencies needed in the field of distance education. Texas Texas A&M University; 1995.
29. Pigliapoco E, Bogliolo A. The effects of psychological sense of community in online and face-to-face academic courses. Int J Emerg Technol Learn. 2008;3(4):60-9. [DOI:10.3991/ijet.v3i4.201]
30. Al-Hunaiyyan A, Al-Sharhan S, Al-Sharrah H. A new instructional competency model: towards an effective e-learning system and environment. Int J Inf Technol Comput Sci. 2012;5:94-103.
31. ASTD. The ASTD (2013) competency model: ASTD; 2013 [Available from: http://www.astd.Org/Certification/Competency-Model.
32. Meyer JD, Barefield AC. Infrastructure and administrative support for online programs. Online J Dist Learn Adm 2010;13(3):n3.
33. UNESCO. Estándares de competencias en tic para docentes: UNESCO; 2008 [Available from: http://www.eduteka.org/EstandaresDocentesUnesco.php.
34. Berge ZL. Facilitating computer conferencing: Recommendations from the field. Educ Technol Saddle Brook NJ. 1995;35:22-.
35. Egan TM, Akdere M. Clarifying Distance Education Roles and Competencies: Exploring Similarities and Differences Between Professional and Student-Practitioner Perspectives. Am J Dist Educ. 2005;19(2):87-103. [DOI:10.1207/s15389286ajde1902_3]
36. Selim HM. Critical success factors for e-learning acceptance: Confirmatory factor models. Comput Educ. 2007;49(2):396-413. [DOI:10.1016/j.compedu.2005.09.004]
37. Briggs S. Changing roles and competencies of academics. Act Learn Higher Educ. 2016;6(3):256-68. [DOI:10.1177/1469787405057753]
38. Trentin G. Networked Collaborative Learning: social interaction and active learning: Elsevier; 2010. [DOI:10.1533/9781780631646]
39. Yang Y, Cornelious LF. Preparing instructors for quality online instruction. Online J Dist Learn Adm 2005;8(1):1-16.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها