:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 106-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی و میانجیگری تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمدره
اکبر جلیلی 1، اسماعیل خیر جو2 ، مسعود حجازی3 ، محمد سعید احمدی3 ، یلدا رستمی2
1- دانشگاه آزاد زنجان ، AK_jalili@yahoo.com
2- گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3- گروه روانشناسی، واحد آذربایجان، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران
چکیده:   (3959 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی با میانجی تفکر انتقادی انجام یافت.
روش کار: برای انجام این پژوهش 300 نفرازدانش آموزان دبیرستانهای شهرخرمدره به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند (که بعد از حذف داده‌های پرت 289 نفر بعنوان نمونه باقی ماند). برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های: ماتریس‌های پیش رونده ریون (RPM)، باورهای فراشناختی ولز (۳۰-MCQ)، آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا (cctst) و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد.
یافته‌ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، الگویابی معادلات ساختاری و آزمون بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز (AMOS-20) انجام شد. یافته‌ها نشان داد، مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: نتیجه پژوهش مشخص نمود هوشبهر و فراشناخت هم به صورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم از طریق تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
واژه‌های کلیدی: بهره هوشی، فراشناخت، عملکرد تحصیلی، تفکر انتقادی.
متن کامل [PDF 1247 kb]   (1097 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1396/6/11 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار: 1397/11/23



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها