[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 65-59 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی در دانشجویان پرستاری
پیمان حاتمیان 1، مریم سپهری نژاد2
1- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، hatamian152@gmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (5574 مشاهده)
مقدمه: توجه به متغیرهای مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری می¬تواند در شناخت بیشتر ماهیت این متغیر در بین این افراد راهگشا باشد، بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 96 - 1395 بود که نمونه‌ای به حجم 125 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه¬های دشواری تنظیم هیجان گراتز و روئمر، حمایت اجتماعی زیمت و همکاران و مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران بود. داده-های گردآوری شده با استفاده از آزمون¬های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دشواری تنظیم هیجان با فرسودگی تحصیلی رابطه مثیت و معناداری وجود دارد (001/0 = P)، همچنین بین حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (001/0 = P).
نتیجه گیری: بنابراین می‌توان گفت که متغیرهای دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی توان پیش¬بینی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری را دارند.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، تنظیم هیجان، حمایت اجتماعی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 854 kb]   (2788 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1396/6/13 | پذیرش: 1396/8/2 | انتشار: 1397/2/1
فهرست منابع
1. Zhang Y, Gan Y, Cham H. Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Pers Individ Differ. 2007;43(6):1529-40. [DOI:10.1016/j.paid.2007.04.010]
2. Misra R, Castillo LG. Academic stress among college students: Comparison of American and international students. Int J Stress Manage. 2004;11(2):132. [DOI:10.1037/1072-5245.11.2.132]
3. Akgun S, Ciarrochi J. Learned resourcefulness moderates the relationship between academic stress and academic performance. Educ Psychol. 2003;23(3):287-94. [DOI:10.1080/0144341032000060129]
4. Torres JB, Solberg VS. Role of self-efficacy, stress, social integration, and family support in Latino college student persistence and health. J Vocat Behav. 2001;59(1):53-63. [DOI:10.1006/jvbe.2000.1785]
5. Dunne M, Sun J, Nguyen N, Truc T, Loan K, Dixon J. The influence of educational pressure on the mental health of the adolescence in east Asia. J Sci Res Hue Univ. 2010;61(1):18-27.
6. Nolen-Hoeksema S, Wisco BE, Lyubomirsky S. Rethinking Rumination. Perspect Psychol Sci. 2008;3(5):400-24. [DOI:10.1111/j.1745-6924.2008.00088.x] [PMID]
7. Thompson RA. Emotion regulation: a theme in search of definition. Monogr Soc Res Child Dev. 1994;59(2-3):25-52. https://doi.org/10.1111/j.1540-5834.1994.tb01276.x [DOI:10.2307/1166137] [PMID]
8. Cicchetti D, Ackerman BP, Izard CE. Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology. Dev Psychopathol. 2009;7(01):1. [DOI:10.1017/S0954579400006301]
9. Tamir M, Millgram Y. Motivated Emotion Regulation. Adv Motiv Sci. 2017;4:207-47. [DOI:10.1016/bs.adms.2016.12.001]
10. Thomson P, Jaque SV. Self-regulation, emotion, and resilience2017. 225-43 p. [DOI:10.1016/B978-0-12-804051-5.00014-7]
11. Karami J, Zakiee A, Hatamian P, Bagheri A. Comparing Emotion regulation Difficulties and Emotional Styles of Smokers and Non-smokers. J Urmia Med. 2016;27(10):848-55.
12. EsmaeelNasab M, AndamiKhoshsk A, Azarmi H, Samar Rokhi A. The Predictive Role of Emotion Regulation Difficulty and Distress Tolerance of Addiction. Q J Addict Stud Drug Abuse. 2014;8(29):49-63.
13. Billings CEW, Downey LA, Lomas JE, Lloyd J, Stough C. Emotional Intelligence and scholastic achievement in pre-adolescent children. Pers Individ Differ. 2014;65:14-8. [DOI:10.1016/j.paid.2014.01.017]
14. Downey LA, Mountstephen J, Lloyd J, Hansen K, Stough C. Emotional intelligence and scholastic achievement in Australian adolescents. Australian J Psychol. 2008;60(1):10-7. [DOI:10.1080/00049530701449505]
15. Naami A. The relationship between quality of learning experience and academic burnout of MA students of ShahidChamran University of Ahvaz. Psychol Stud J. 2010;5(3):25-37.
16. Cohen S, Wills TA. Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychol Bull. 1985;98(2):310-57. [DOI:10.1037/0033-2909.98.2.310] [PMID]
17. Orozco V. Ethnic identity, perceived social support, coping strategies, university environment, cultural congruity, and resilience of Lanina/o college students. Ohio The Ohio State University; 2007.
18. Yildirim İ. Relationships between Burnout, Sources of Social Support and Sociodemographic Variables. Soc Behav Pers Int J. 2008;36(5):603-16. [DOI:10.2224/sbp.2008.36.5.603]
19. Zimet GD, Powell SS, Farley GK, Werkman S, Berkoff KA. Psychometric characteristics of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support. J Pers Assess. 1990;55(3-4):610-7. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5503&4_17 [DOI:10.1080/00223891.1990.9674095]
20. Edwards LM. Measuring Perceived Social Support in Mexican American Youth: Psychometric Properties of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 2016;26(2):187-94. [DOI:10.1177/0739986304264374]
21. Gratz KL, Roemer L. Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. J Psychopathol Behav Asses. 2004;26(1):41-54. [DOI:10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94]
22. Shams J, Azizi A, Mirzaee A. The Relationship of Distress Tolerance and Emotion Regulation with Extent of Attachment of Smoker Students. J Hakim. 2010;13(1):11-8.
23. Karami J, Hatamian P. The relationship between self-efficacy and perfectionism with academic burnout students. Pejouhandeh 2016;21(4):186-91.
24. Atari Y, Yosefi J, Khanekeshi Z. Examine the relationship of emotional instability, community-oriented and aggressive behavior and academic performance between girls and boys in the city of Ahvaz. J Educ Psychol Univ Shahid Chamran. 2001;3(2):1-16.
25. Hogan M, Parker J, Wiener J, Watters C, Wood L, Oke A. Academic success in adolescence: Relationships among verbal IQ, social support and emotional intelligence. Australian J Psychol. 2010;62(1):30-41. [DOI:10.1080/00049530903312881]
26. Miri MR, Kermani T, Khoshbakht H, Moodi M. The relationship between emotional intelligence and academic stress in students of medical sciences. J Educ Health Promot. 2013;2:40. [DOI:10.4103/2277-9531.115836] [PMID] [PMCID]
27. Garnefski N, Koopman H, Kraaij V, ten Cate R. Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. J Adolesc. 2009;32(2):449-54. [DOI:10.1016/j.adolescence.2008.01.003] [PMID]
28. Mennin D, Farach F. Emotion and Evolving Treatments for Adult Psychopathology. Clin Psychol Sci Pract. 2007;14(4):329-52. [DOI:10.1111/j.1468-2850.2007.00094.x]
29. Zhou X, Zhu H, Zhang B, Cai T. Perceived Social Support as Moderator of Perfectionism, Depression, and Anxiety in College Students. Soc Behav Pers Int J. 2013;41(7):1141-52. [DOI:10.2224/sbp.2013.41.7.1141]
30. Bakker AB, Demerouti E, Verbeke W. Using the job demands-resources model to predict burnout and performance. Hum Resource Manage. 2004;43(1):83-104. [DOI:10.1002/hrm.20004]
31. Prins JT, Hoekstra-Weebers JE, Gazendam-Donofrio SM, Van De Wiel HB, Sprangers F, Jaspers FC, et al. The role of social support in burnout among Dutch medical residents. Psychol Health Med. 2007;12(1):1-6. [DOI:10.1080/13548500600782214] [PMID]
32. Quinn PD, Fromme K. Self-regulation as a protective factor against risky drinking and sexual behavior. Psychol Addict Behav. 2010;24(3):376-85. [DOI:10.1037/a0018547] [PMID] [PMCID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepehri Nezhad M, Hatamian P. The prediction of academic burnout based on the emotion dysregulation and social support in nursing students. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (1) :59-65
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1327-fa.html

حاتمیان پیمان، سپهری نژاد مریم. پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی در دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (1) :59-65

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1327-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( فروردین - اردیبهشت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645