:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 25-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تغییرات آتی آموزش عالی و دور نمای دانشگاه‌های آینده
رسول جمشیدی 1، محسن یادبروقی2، جواد رضائی2
1- دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران ، r.jamshidi@du.ac.ir
2- دفتر مطالعات راهبردی و نوآوری، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده:   (390 مشاهده)
در سال‌های اخیر آموزش عالی کشور در ابعاد کمی و کیفی رشد نموده است اما نکته قابل تأمل آن جاست که با وجود آنکه ظرفیت‌سازی مناسبی در دانشگاه‌ها از بعد کمی صورت گرفته، اغلب دانشگاه‌های کشور به سبک سنتی توسعه یافته‌اند و با شرایط زمان خود همگام نشده‌اند. به همین دلیل نتوانسته‌اند از حداکثر ظرفیت‌های فناورانه بهره برده و نیازهای جامعه را پاسخ دهند. هم اکنون به دلیل تغییرات وسیع در فناوری‌های نوین این معضل غامض‌تر شده است و برای بازنگری و اصلاح این روند لازم است تا دورنمای روشنی از دانشگاه‌های موفق در آینده تعریف گردد تا بتوان بر مبنای آن مسیر توسعه دانشگاه‌های کشور را طرح‌ریزی نمود. به همبن منظور سعی گردیده است تا سناریوهای محتمل برای دانشگاه‌ها در دهه‌های آینده ارائه شود. دانشگاه‌های کشور می‌توانند با توجه به این سناریوها، خط مشی خود را طراحی و برنامه‌های خود را جهت حرکت در راستای هر یک از سناریوها، سامان دهند.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه‌های آینده، محرک های تغییر، چشم انداز، سناریو
متن کامل [PDF 520 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه : نامه به سردبير | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
فهرست منابع
1. Bowen W. Higher Education in the Digital Age. Princeton: Princeton University Press; 2013. [DOI:10.1515/9781400847204]
2. Mitchell TN. From Plato to the Internet. Change Mag Hi Learn. 1999;31(2):16-22. [DOI:10.1080/00091389909602675]
3. Ferrari G. Plato: The Republic. Cambridge: Cambridge University Press; 2000.
4. Slaughter S. Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore: Johns Hopkins University Press; 1997.
5. Ylijoki O-H. Entangled in Academic Capitalism a case-study on Ideals and practices of university research. Hi Educ. 2003;45(3):307-35. [DOI:10.1023/A:1022667923715]



XML   English Abstract   Print



دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها