[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی
دکتر محمد صالحی1، دکتر سیده زهرا حسینی درونکلایی 2
1- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی
2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ، S.ZAHRA.HOSEINI61@GMAIL.COM
چکیده:   (208 مشاهده)
دانشگاه، سازمانی است که مرکز نشر دانش می باشد. امروزه، با توجه به سرعت بالای تغییر ، مفاهیمی مانند برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی افراد نقش کلیدی را در موفقیت دانشگاه ها ایفا می کند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی انجام‌ شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 805 نفر، که 260 نفر به‌ صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای بر حسب رشته تحصیلی و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب‌ شدند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس محقق ساخته برنامه ریزی آموزشی، مقیاس های استاندارد باورهای هوشی دوپی را و مارینه (2005) و خلاقیت تورنس (1979) استفاده شدند که روایی و پایایی آن ها مورد تایید قرار گرفت. داده­ ها با استفاده از آزمون­های K-S، رگرسیون و همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته ها حاکی از رابطه مثبت و معنادار برنامه ریزی آموزشی با خلاقیت (389/0)  و باورهای هوشی با خلاقیت (519/0) می باشد. همچنین رابطه مولفه های برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت تایید گردید. مطابق یافته های رگرسیون چند متغیره، مقدار R2 نشان داد که 36 درصد از تغییرات نمره خلاقیت دانش­آموزان توسط برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی تبیین شده است و باورهای هوشی با ضریب بتا 462/0=β بیشترین تاثیر را بر خلاقیت دانش­ آموزان دارد. نتایج نشان داد برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی و مولفه های آن ها با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی رابطه مثبت و معناداری دارد
 
واژه‌های کلیدی: برنامه ریزی آموزشی، باورهای هوشی، خلاقیت، دانشجویان
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehi M, hoseini dronkolaei S. The relationship of educational planning and intelligence beliefs with creativity among Medical students . Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (2)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1346-fa.html

صالحی محمد، حسینی درونکلایی سیده زهرا. رابطه برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1346-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701