[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 6-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی
محمد صالحی 1، سیده زهرا حسینی درونکلایی2
1- دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، drsalehi@iausari.ac.ir
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده:   (5144 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه، سازمانی است که مرکز نشر دانش می‌باشد. امروزه، با توجه به سرعت بالای تغییر، مفاهیمی مانند برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی افراد نقش کلیدی را در موفقیت دانشگاه‌ها ایفا می‌کند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 805 نفر، که 260 نفر به صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر حسب رشته تحصیلی و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از مقیاس محقق ساخته برنامه ریزی آموزشی، مقیاس‌های استاندارد باورهای هوشی دوپی را و مارینه (2005) و خلاقیت تورنس (1979) استفاده شدند که روایی و پایایی آن‌ها مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های K-S، رگرسیون و همبستگی پیرسون تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از رابطه مثبت و معنادار برنامه ریزی آموزشی با خلاقیت (389/0) و باورهای هوشی با خلاقیت (519/0) می‌باشد. همچنین رابطه مؤلفه‌های برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت تأیید گردید. مطابق یافته‌های رگرسیون چند متغیره، مقدار R2 نشان داد که 36 درصد از تغییرات نمره خلاقیت دانش‌آموزان توسط برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی تبیین شده است و باورهای هوشی با ضریب بتا 462/0 = β بیشترین تأثیر را بر خلاقیت دانش‌آموزان دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی و مؤلفه‌های آن‌ها با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی رابطه مثبت و معناداری دارد و در جهت ارتقا خلاقیت دانش آموزان، بایستی به دو مقوله مهم برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی توجه گردد.
واژه‌های کلیدی: برنامه ریزی آموزشی، باورهای هوشی، خلاقیت، دانشجویان
متن کامل [PDF 892 kb]   (2100 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/8/11 | انتشار: 1397/2/22
فهرست منابع
1. Zohrabi A, Manteghi N. A Proposed Model For Strategic Planning In Educational Organizations. Proc Soc Behav Sci. 2011;28:205-10. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.11.039]
2. Enayati T. [The degree of student compatibility with the university environment with emphasizes the role of educational planning]. J Educ Plann Stud. 2016;5(9):145-63.
3. Ghasemi F, Ghasemi A. [Educational Planning]. The first scientific conference of psychology, education and community pathology; Kerman2015.
4. Rahim M, Azar K, Soraya K. [The Effect of Innovative Method on Creativity and learning students of lesson Microbiology Medical Sciences]. Educ Strateg Med Sci. 2017;10(2):80-99.
5. Golestan M. [Planning a preschool education with an approach to fostering thinking and creativity]. Tehran; The 2nd National Conference on Creativity, TRIZ, and Engineering and Management of Innovation in Iran2009.
6. Baron R. Giftedness According the Theory of successful intelligence. In: Davis G, editor. Handbook of Gifted Education. Boston: Allyn and Bacon; 2003. p. 88-99.
7. Bernadet D. [Encourage creativity and imagination in children]. Tehran: Ghoghnos Publishers; 2001.
8. Sternberg R. A Theree fact model of creativity. In: Sternberg R, editor. The nature of creativity contemporary psychological perspectives: Cambridge University Press; 1989.
9. Dweck C. Self-theories. In: Van Lange P, editor. Handbook of theories in social psychology: SAGE; 2011.
10. Poratashi M, Rezvanfar H, Hoseini S. [Investigating the Effect of IQ and Progressive Motivation on Learning Approaches and Academic Performance of Agricultural Students]. Iran J Agricult Ecol Dev. 2014;45(2):363-72.
11. Zare H, Rastegar A. [Casual prediction model for academic achievement of virtual education students: the role of intelligence beliefs, goals of progress and academic excitement]. J Soc Cogn Res. 2014;3(2):9-18.
12. Ghanbarizarandi Z, Ghafarimojlej M, Hashemizarini S. [The Relationship between Emotional Intelligence and Epistemological Beliefs with Creativity]. J Educ Psychol. 2009;1(1):61-77.
13. Salavera C, Usán P, Chaverri I, Gracia N, Aure P, Delpueyo M. Emotional Intelligence and Creativity in First- and Second-year Primary School Children. Proc Soc Behav Sci. 2017;237:1179-83. [DOI:10.1016/j.sbspro.2017.02.176]
14. Mynbayeva A, Vishnevskay A, Sadvakassova Z. Experimental Study of Developing Creativity of University Students. Proc Soc Behav Sci. 2016;217:407-13. [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.02.113]
15. Usta E, Akkanat Ç. Investigating Scientific Creativity Level of Seventh Grade Students. Proc Soc Behav Sci. 2015;191:1408-15. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.643]
16. Lin S-Y, Wong C-KS. The Creativity Level of Taiwan Hospitality Undergraduate Students. Proc Soc Behav Sci. 2014;144:54-9. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.07.273]
17. Markiewicz K, Kaczmarek BLJ. Personality and Educational Plans of Adolescents. Proc Soc Behav Sci. 2013;84:1265-8. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.741]
18. Damavandi ME, Bagherzadeh Z, Shahmir S. The analysis of correlation between Information Technology (IT) and educational planning. Proc Comput Sci. 2011;3:1517-9. [DOI:10.1016/j.procs.2011.01.041]
19. Zargar T, Jahromi RG. Presenting a model for predicting computer anxiety of Tehran Islamic Azad Universities' physical education students in terms of intelligence beliefs and achievement goals. Proc Soc Behav Sci. 2011;30:1339-44. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.259]
20. Dupeyrat C, Mariné C. Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck's model with returning to school adults. Contemp Educ Psychol. 2005;30(1):43-59. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2004.01.007]
21. Zabihihesari N, Golamalilavasani M. [The relationship between intelligence beliefs and goals of progress with self-efficacy in students of Payame Noor University]. Iran J Res Sch Learn. 2014;1(4):9-17.
22. Abedi J. [Creativity and new methods in creativity assessment]. Psychol Res. 2002;12:17-31.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi M, Hoseini Dronkolaei S Z. The relationship of educational planning and intelligence beliefs with creativity among Medical students . Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (2) :1-6
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1346-fa.html

صالحی محمد، حسینی درونکلایی سیده زهرا. رابطه برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2) :1-6

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1346-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645