[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 57-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تمایز دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی
آقای آرش شهبازیان خونیق 1، آقای امید حسنی2، آقای ولی عبدالله زاده قمشی3
1- کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، arashshahbaziyan@yahoo.com
2- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (394 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل مشکل‌زا در زمینه آموزش و یادگیری، فرسودگی تحصیلی است. پژوهش حاضر باهدف تمایز دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 360 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های فرسودگی تحصیلی مسلش (2002)؛ اضطراب امتحان فریدمن (1997)، نارسایی هیجانی تورنتو (1994) و معدل نیمسال اول دانشجویان استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 16 SPSS و آزمون تجزیه تابع تشخیص مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های تجزیه تابع تشخیص، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع اضطراب امتحان دارای بالاترین توان تمایز بین گروه‌ها بود. نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی متغیرهای بعدی متمایز کننده گروه‌ها بودند. همچنین نتایج تجزیه تابع تشخیص نشان داد که اکثر دانشجویان با فرسودگی تحصیلی پایین با بالاترین درصد تشخیص (1/78 درصد) به‌درستی از دیگر دانشجویان متمایز شده بودند و 78 درصد از افراد دو گروه طبق تابع به‌دست‌آمده به‌طور صحیح مجدداً طبقه‌بندی‌شده بودند. نتایج این طبقه‌بندی مجدد نشانگر توان متغیرهای مذکور در تمایز میان دانشجویان دارای سطوح مختلف فرسودگی تحصیلی بود.
نتیجه گیری: در برنامه‌های آموزشی برای پیشگیری و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان، باید به اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی توجه ویژه داشت.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی تحصیلی، اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی، عملکرد تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 970 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahbaziyan A, Hasani O, Abdollahzadehgamshi V. Discrimination of Students with High and Low Academic Burnout on The Basis of Test Anxiety, Alexithymia and Academic Achievement. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (2) :57-65
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1347-fa.html

شهبازیان خونیق آرش، حسنی امید، عبدالله زاده قمشی ولی. تمایز دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2) :57-65

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1347-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3754