:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اصول یادگیری مبتنی بر عصب - تربیت با استفاده از مطالعه اکتشافی و تبیین دلالت‌های آموزشی آن
ژیلا کاردان حلوایی1، اسکندر فتحی آذر2، یوسف ادیب2، لیلا مهدیزاده فانید3
1- دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، zh.kardan@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- گروه زیست‌شناسی (علوم اعصاب شناختی)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (4421 مشاهده)
مقدمه: هدف از این مطالعه کمک به رشد استانداردها در رشته عصب-تربیت از نقطه نظر اساتید برجسته در حوزه علوم اعصاب، روانشناسی و علوم تربیتی و اسناد و مدارک موجود در این زمینه است.
روش کار: در این پژوهش از روش کیفی از نوع نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. روش‌های گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه، اسناد و متون و پرسشنامه می‌باشد. شرکت‌کنندگان در مرحله اول پژوهش تعداد 13 نفر از افراد صاحب نظر در زمینه علوم اعصاب، روانشناسی و علوم تربیتی بودند. برای جمع آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌سازمان‌یافته استفاده شد. همچنین آخرین یافته‌های متخصصان در حوزه عصب-تربیت نیز به عنوان اطلاعات مکمل در قسمت بعدی پژوهش استفاده گردید. برای تحلیل مصاحبه‌های افراد صاحبنظر از روش Strauss and Corbin استفاده شد.
یافته‌ها: نتیجه کدگذاری سه مرحله‌ای داده‌های گردآوری شده، استخراج سه مقوله اصلی، یازده مقوله فرعی و سی و یک ویژگی یا مفهوم بود. نهایتاً شاخص سی وی آر لاشه چهارده اصل اساسی یادگیری را تأیید نمود.
نتیجه‌گیری: در مجموع یافته‌های تحلیل نشان می‌دهند که مطالعه و درک ساختار و عملکرد مغز در تفکر و عمل برنامه درسی گام بسیار مهمی در بهبود فرایند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان است. علوم اعصاب اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد سیستم یادگیری مغز فراهم می‌کند که به ما اجازه می‌دهد تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد برنامه‌های درسی بگیریم.
واژه‌های کلیدی: عصب-تربیت، اصول یادگیری، نظریه زمینه ای
متن کامل [PDF 1166 kb]   (2406 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1396/8/20 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1397/11/23



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها