1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران 2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری بروجرد،دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، hiva.nursing@gmail.com 3- گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (4847 مشاهده)
مقدمه: استقبال گسترده دانشجویان از شبکههای اجتماعی، فرصت بی نظیری را برای پیگیری استفاده از این این رسانه بر عملکرد تحصیلی آنان فراهم آورده است. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط استفاده از شبکههای اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. روش کار: در این مطالعه مقطعی ۲۷۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه شبکههای اجتماعی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سنی نمونهها برابر با ۰۲/۳ ± ۸۵/۲۱ سال بود. آزمون آماری پیرسون نشان داد که بین استفاده از شبکههای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی داری وجود نداشت، اما همبستگی بین عملکرد تحصیلی دانشجویان و مدت زمان استفاده از رایانه معنی دار بود. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که اکثریت دانشجویان در شبکههای اجتماعی عضویت دارند و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی آنان تأثیری ندارد. لذا با توجه به نوظهور بودن شبکههای اجتماعی و عدم آشنایی دانشجویان با تمامی آثار استفاده از آن و تفاوت در نتایج مطالعات انجام شده، انجام پژوهشهای بیشتری بر روی سایر جنبههای تأثیر گذار آن بر زندگی و سلامت دانشجویان ضروری به نظر میرسد.