1- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 2- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، hamrahimian@yahoo.com
چکیده: (5317 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش کیفی حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای بومی دانشگاه ناب در دانشگاه فرهنگیان و طراحی الگوی دانشگاه ناب میباشد. روش کار: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع داده بنیاد (رویکرد سیستماتیک) میباشد. بدین منظور از نمونه گیری نظری و مصاحبه عمیق با خبرگان استفاده شد و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.. به منظور تحلیل دادهها نیز از سیستم کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که شرایط علی از 4 مقوله اصلی (نیازهای ذینفعان، سرمایه انسانی، اصلاح فرایندها، ارزشیابی اثربخش، نظام مندی دانشگاه، حرفه مندی)؛ پدیده اصلی از 2 مقوله اصلی (کاهش اتلاف و ارزش آفرینی)، راهبرد از 6 مقوله اصلی (تأمین و تخصیص منابع مالی، مشارکت، انگیزش، مدیریت تغییر، اعتماد سازی و گزینش حرفهای)، شرایط محیطی از 4 مقوله اصلی (محیط سیاسی، محیط فرهنگی و اجتماعی، شرایط جهانی و فناوری و محیط اقتصادی)، ویژگیهای زمینهای از 5 مقوله اصلی (ساختار و قوانین سازمانی، فرهنگ و جو سازمانی، فضای کالبدی و تجهیزات، هویت سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات) و پیامدها از سه مقوله اصلی (فردی، اجتماعی و دانشگاهی) تشکیل شده است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برای ایجاد دانشگاه ناب با حداقل اتلاف و بیشترین ارزشمندی میبایست به مؤلفههای مؤثر بر ناب شدن دانشگاهها توجه شود. همچنین برای حرکت به سوی دانشگاه ناب باید یک نگرش سیستماتیک و همه جانبه در قالب عوامل و مؤلفههای شرایط علی، راهبردها، عوامل زمینهای، شرایط محیطی و پیامدها مورد توجه قرار گیرد.
hooshisadast A, rahimian H, Abbaspour A, Khorsandi A, Ghiasi Nodooshan S. Designing a lean university model for public universities (Case study: Farhangian Teacher Education University (FTEU)). Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :132-141 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1404-fa.html
هوشی السادات علیرضا، رحیمیان حمید، عباس پور عباس، خورسندی علی، غیاثی ندوشن سعید. طراحی الگوی کیفی دانشگاه ناب برای دانشگاههای دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :132-141