:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 141-132 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی کیفی دانشگاه ناب برای دانشگاه‌های دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان)
علیرضا هوشی السادات1 ، حمید رحیمیان 2، عباس عباس پور1 ، علی خورسندی1 ، سعید غیاثی ندوشن1
1- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، hamrahimian@yahoo.com
چکیده:   (5341 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش کیفی حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های بومی دانشگاه ناب در دانشگاه فرهنگیان و طراحی الگوی دانشگاه ناب می‌باشد.
روش کار: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع داده بنیاد (رویکرد سیستماتیک) می‌باشد. بدین منظور از نمونه گیری نظری و مصاحبه عمیق با خبرگان استفاده شد و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.. به منظور تحلیل داده‌ها نیز از سیستم کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که شرایط علی از 4 مقوله اصلی (نیازهای ذینفعان، سرمایه انسانی، اصلاح فرایندها، ارزشیابی اثربخش، نظام مندی دانشگاه، حرفه مندی)؛ پدیده اصلی از 2 مقوله اصلی (کاهش اتلاف و ارزش آفرینی)، راهبرد از 6 مقوله اصلی (تأمین و تخصیص منابع مالی، مشارکت، انگیزش، مدیریت تغییر، اعتماد سازی و گزینش حرفه‌ای)، شرایط محیطی از 4 مقوله اصلی (محیط سیاسی، محیط فرهنگی و اجتماعی، شرایط جهانی و فناوری و محیط اقتصادی)، ویژگی‌های زمینه‌ای از 5 مقوله اصلی (ساختار و قوانین سازمانی، فرهنگ و جو سازمانی، فضای کالبدی و تجهیزات، هویت سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات) و پیامدها از سه مقوله اصلی (فردی، اجتماعی و دانشگاهی) تشکیل شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برای ایجاد دانشگاه ناب با حداقل اتلاف و بیشترین ارزشمندی می‌بایست به مؤلفه‌های مؤثر بر ناب شدن دانشگاه‌ها توجه شود. همچنین برای حرکت به سوی دانشگاه ناب باید یک نگرش سیستماتیک و همه جانبه در قالب عوامل و مؤلفه‌های شرایط علی، راهبردها، عوامل زمینه‌ای، شرایط محیطی و پیامدها مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه ناب، آموزش عالی ناب، دانشگاه دولتی
متن کامل [PDF 751 kb]   (2453 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1396/9/8 | پذیرش: 1397/2/22 | انتشار: 1397/5/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها