[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش در رشته داروسازی مورد: (دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران)
حمیده رشادت جو 1، معصومه عظیمی فر2، اختر جمالی3، شکوفه نیک فر4
1- دانشیار ، Reshadatjoohamideh@gmail.com
2- دانشجوی PHD
3- استادیار
4- دانشیار
چکیده:   (189 مشاهده)
چکیده
زمینه و اهداف: از مسائل مطرح آموزش پزشکی در سال­های اخیر، افت­کیفیت آموزش پزشکی است. این پژوهش با هدف شناسایی مولفه­های ارتقاء کیفیت آموزشی در رشته داروسازی و ارائه مدل متناسب با شرایط بومی انجام گرفت .
روش بررسی: پژوهش حاضراز نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل140 نفر از دانشجویان سال­آخر و20نفر از اساتید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران بودند. به منظور گردآوری داده ها، از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده، پرسشنامه اول جهت بررسی ابعاد و مولفه های ارتقاء کیفیت آموزش در اختیار140 نفر از دانشجویان قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل عاملی و از نرم افزار PLS استفاده شده است. بعد از ارائه مدل پیشنهادی، درجه تناسب بر اساس نظرات20 نفر از اساتید مورد سنجش قرار گرفت.
یافته­ها: در­رابطه با کیفیت و عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت آموزش داروسازی،9عامل­اصلی اهداف­و رسالت­های دانشکده، کیفیت برنامه­درسی، فضا و امکانات آموزشی، فرایند تدریس و یادگیری، انجام ارزشیابی، مهارت­های رفتاری اساتید، مهارت­های حرفه­ای اساتید،­دانشجویان،­کاربرد­استاندارهای­آموزشی، تاثیرگذاری روش­های­تدریس موجود در­رشته داروسازی بیشترین ارتباط و تاثیر بر ارتقای کیفیت آموزش داروسازی داشتند.
نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش نشان دادکه تأثیرگذاری روش های تدریس موجود در رشته داروسازی با بارعاملی (86/0)، مهارت های رفتاری اساتید با بارعاملی(83/0)دارای بیشترین تاثیر و کاربرد استاندارهای آموزشی با بارعاملی(65/0) دارای کمترین تأثیر بر ارتقاء کیفیت آموزش رشته داروسازی هستند.­لذا استفاده از روش های نوین تدریس از قبیل flipped classroom ، روش تدریس بالینی و... در بخش مهارت های رفتاری اساتید تکیه بر برخورد مناسب، احترام متقابل، خودباوری و... نسبت به سایر عوامل تاثیرگذارترند.
 
واژه‌های کلیدی: چکیده زمینه و اهداف: از مسائل مطرح آموزش پزشکی در سال‌های اخیر، افت‌کیفیت آموزش پزشکی است. این پژوهش با هدف شناسایی مولفه‌های ارتقاء کیفیت آموزشی در رشته داروسازی و ارائه مدل متناسب با شرایط بومی انجام گرفت . روش بررسی: پژوهش حاضراز نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن شامل140 نفر از دانشجویان سال‌آخر و20نفر از اساتید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران بودند. به منظور گردآوری داده ها، از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده، پرسشنامه اول جهت بررسی ابعاد و مولفه های ارتقاء کیفیت آموزش در اختیار140 نفر از دانشجویان قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی و از نرم افزار PLS استفاده شده است. بعد از ارائه مدل پیشنهادی، درجه تناسب بر اساس نظرات20 نفر از اساتید مورد سنجش قرار گرفت. یافته‌ها: در‌رابطه با کیفیت و عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت آموزش داروسازی، 9عامل‌اصلی اهداف‌و رسالت‌های دانشکده، کیفیت برنامه‌درسی، فضا و امکانات آموزشی، فرایند تدریس و یادگیری، انجام ارزشیابی، مهارت‌های رفتاری اساتید، مهارت‌های حرفه-ای اساتید، ‌دانشجویان، ‌کاربرد‌استاندارهای
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashadat Joo H, Azimifar M, Jamali A, Nik far S. A Model for Improving the Quality of Education in Pharmacy Case Study: (Faculty of Pharmacy, Tehran University of Medical Sciences & Health Services). Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (2)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1418-fa.html

رشادت جو حمیده، عظیمی فر معصومه، جمالی اختر، نیک فر شکوفه. ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش در رشته داروسازی مورد: (دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1418-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701