[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 61-53 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان
زهرا طغیانی دولت آبادی1 ، شایسته عبدالملکی1 ، حسینعلی جاهد 2، سیده اسماء حسینی3
1- دانشگاه آزاد
2- دانشگاه آزاد ، Hossein.jahed@gmail.com
3- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (3749 مشاهده)
مقدمه: اشتغال مادر و تأثیر آن در شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی فرزند از موضوعات مورد توجه در جوامع پیشرفته بوده و امروزه در بسیاری از کشورها که زنان وارد بازار کار شده‌اند مورد توجه ویژه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تعیین رابطه اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی است.
روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی ناحیه 2 شهر ری در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 10120 بوده که از میان آنان 370 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های شادکامی آکسفورد و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر شاخص‌های آمار توصیفی، از آزمون‌های همبستگی دو رشته‌ای نقطه‌ای، همبستگی پیرسون و آزمون تی استفاده شده است.
یافته‌ها: با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها، بین اشتغال مادر با شادکامی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود ندارد (074/0P< ،075/0R=). بین اشتغال مادر باخودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان نیز رابطه معناداری وجود ندارد (477/0P< ،003/=0R). تفاوت معناداری بین شادکامی دانش‌آموزان بر اساس اشتغال مادر (481/0P< ،448/1T=)، و تفاوت معنادار بین خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس اشتغال مادر(231/0P< ،059/0T=) وجود ندارد. همچنین بعنوان یافته جانبی، بین سن با شادکامی دانش‌آموزان  (384/0P< ، 015/0-R=) و بین سن با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان (104/0P< ،066/0R=) رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که بین اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس اشتغال مادر تفاوت معناداری وجود ندارد.
واژه‌های کلیدی: اشتغال مادر، شادکامی، خودکارآمدی تحصیلی، دانش‌آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 438 kb]   (1633 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1396/9/22 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1399/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

TOGHYANIDOLATABADI Z, abdolmaleki S, jahed H, Hosseini S A. Relationship between mother's employment with happiness and academic self-efficacy of students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (1) :53-61
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1421-fa.html

طغیانی دولت آبادی زهرا، عبدالملکی شایسته، جاهد حسینعلی، حسینی سیده اسماء. رابطه اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (1) :53-61

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1421-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645