1- دانشگاه آزاد 2- دانشگاه آزاد ، Hossein.jahed@gmail.com 3- دانشگاه الزهرا
چکیده: (3749 مشاهده)
مقدمه: اشتغال مادر و تأثیر آن در شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی فرزند از موضوعات مورد توجه در جوامع پیشرفته بوده و امروزه در بسیاری از کشورها که زنان وارد بازار کار شدهاند مورد توجه ویژه قرار گرفته است. هدف این مطالعه تعیین رابطه اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوره اول ابتدایی است. روشها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره اول ابتدایی ناحیه 2 شهر ری در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 10120 بوده که از میان آنان 370 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی، از آزمونهای همبستگی دو رشتهای نقطهای، همبستگی پیرسون و آزمون تی استفاده شده است. یافتهها: با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل دادهها، بین اشتغال مادر با شادکامی دانشآموزان رابطه معناداری وجود ندارد (074/0P< ،075/0R=). بین اشتغال مادر باخودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان نیز رابطه معناداری وجود ندارد (477/0P< ،003/=0R). تفاوت معناداری بین شادکامی دانشآموزان بر اساس اشتغال مادر (481/0P< ،448/1T=)، و تفاوت معنادار بین خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بر اساس اشتغال مادر(231/0P< ،059/0T=) وجود ندارد. همچنین بعنوان یافته جانبی، بین سن با شادکامی دانشآموزان (384/0P< ، 015/0-R=) و بین سن با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان (104/0P< ،066/0R=) رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که بین اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بر اساس اشتغال مادر تفاوت معناداری وجود ندارد.
TOGHYANIDOLATABADI Z, abdolmaleki S, jahed H, Hosseini S A. Relationship between mother's employment with happiness and academic self-efficacy of students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (1) :53-61 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1421-fa.html
طغیانی دولت آبادی زهرا، عبدالملکی شایسته، جاهد حسینعلی، حسینی سیده اسماء. رابطه اشتغال مادر با شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (1) :53-61