:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 541-526 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین و اعتبار سنجی مؤلفه‌ها و شاخص‌های بین المللی سازی دانشکده‌های مجازی
آزیتا سلاجقه 1، مهران فرج اللهی2 ، نعمت الله موسی پور3 ، محمدرضا سرمدی2
1- گروه برنامه ریزی آموزش از دور، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، salajegheh.azita@gmail.com
2- گروه برنامه ریزی آموزش از دور، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (6555 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و اعتبار سنجی مؤلفه‌ها و شاخص‌های بین المللی سازی دانشکده‌های مجازی انجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. در مرحله اول با رویکرد اکتشافی ـ تطبیقی و مطالعه ادبیات، مراحل فرایند بین المللی سازی آموزش شناسایی و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر آن احصاء گردیده‌اند، سپس مؤلفه‌ها با آزمون تی مستقل اعتبارسنجی شده‌اند (۱۰۰ نفر نمونه)، در مرحله بعد با استفاده از روش دلفی شاخص‌هایی برای این ابعاد معرفی شده (۲۰ نفر نمونه) و در انتها با اجرای مدلهای ساختاری (۲۵۰ نفر نمونه) به اکتشاف و تأیید آنها پرداخته شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از اعتبار سنجی مؤلفه‌ها نشان می‌دهد با توجه به اینکه پی مقدار سطح کفایت مطلوب در تمامی مؤلفه‌ها بیشتر از ۰.۰۵ است فرض صفر که کفایت مطلوب شاخصهای بین المللی سازی آموزش است مورد تأیید قرار گرفته است، بنابراین ۱۳ مؤلفه به عنوان ابعاد مؤثر «بین المللی سازی آموزش» معرفی شده‌اند. سپس با استفاده از تکنیک دلفی ۴۱ شاخص به عنوان شاخص‌های مؤثر؛ معرفی و با استفاده از معادلات ساختاری مورد تأئید قرار گرفته‌اند.
نتیجه گیری: شاخص‌ها و مؤلفه‌های مطلوب بین المللی سازی آموزش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند و سعی شده است زمینه‌ای فراهم شود تا با تدوین این شاخص‌های غالب، طراحی دانشکده‌های بین المللی مجازی و اقدامی در جهت تحقق این امر مهم فراهم آید.

<span style="font-family:;" new="" roman";"="" "times="" roman";="" ۱۰.۰pt;="" ۱۲pt;="" nazanin";="" b="" lang="AR-SA">

واژه‌های کلیدی: شاخص‌های بین المللی سازی، اعتبارسنجی، آموزش مجازی و از دور، دانشکده مجازی
متن کامل [PDF 1126 kb]   (2489 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1396/9/25 | پذیرش: 1396/11/1 | انتشار: 1396/11/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها