[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش بهزیستی اجتماعی و فرسودگی تحصیلی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان
داود طهماسب زاده شیخلار 1، موریس شیخی2، احسان عظیم‌پور2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز،‌ تبریز،‌ ایران ، d.tahmaseb@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز،‌ تبریز، ایران
چکیده:   (336 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش بهزیستی اجتماعی و فرسودگی تحصیلی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر تبریز انجام گرفت.
روش ها: روش پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیتی توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ دانشجو معلمان دانشگاه‌ فرهنگیان تبریز به تعداد ۸۰۰ نفر دانشجو می‌باشد. نمونه‌ آماری طبق جدول کرجسی و مورگان ۲۶۰ نفر  (۱۳۰ پسر و ۱۳۰ دختر) تعیین‌شده که به شیوه‌ نمونه‌گیری تصادفی – طبقه‌ای انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ای انجام‌گرفت سپس برای تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و تجزیه‌وتحلیل رگرسیون با نرم‌افزار آماری spss16 استفاده‌شد.
یافته ها: یافته ها نشان دادند که بین اشتیاق تحصیلی دانشجو معلمان با بهزیستی اجتماعی و مؤلفه‌های آن رابطه مثبت و معناداری (55/0 r=، 001/0>p) و با فرسودگی شغلی و مؤلفه‌های آن رابطه منفی و معناداری (46/0 r= -، 001/0>p) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بهزیستی اجتماعی و مؤلفه‌ های آن یعنی مولفه همبستگی اجتماعی، مؤلفه‌ مشارکت اجتماعی، مؤلفه‌ شکوفایی اجتماعی و مؤلفه پذیرش اجتماعی به‌طور مثبت با مقدار ( 52/0= 2R , 48/40F=) و فرسودگی تحصیلی و مولفه های آن یعنی مؤلفه‌های خستگی تحصیلی، مؤلفه‌ی بی‌علاقگی تحصیلی و مؤلفه‌ی ناکارآمدی تحصیلی بطور منفی با مقدار ( 56/0= 2R , 78/80F=)  بر روی اشتیاق تحصیلی دانشجو معلمان تأثیر دارند.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بهزیستی اجتماعی و مؤلفه‌ های آن بطور مثبت پیش بینی کننده قابل اطمینانی برای اشتیاق تحصیلی دانشجویان هستند. به‌علاوه فرسودگی تحصیلی و مؤلفه‌های آن به­طور منفی و معناداری قدرت پیش‏بینی اشتیاق تحصیلی دانشجو معلمان رادارند.
 
واژه‌های کلیدی: بهزیستی اجتماعی، فرسودگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی دانشجویان، دانشگاه‌ فرهنگیان
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahmasebzadeh D, Sheikhi M, Azimpoor E. The role of social well- being and academic burnout in predicting students' academic eagerness. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (2)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1427-fa.html

طهماسب زاده شیخلار داود، شیخی موریس، عظیم‌پور احسان. نقش بهزیستی اجتماعی و فرسودگی تحصیلی در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1427-fa.html



دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3701