[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سرمایه های روانشناختی (امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان
سجاد سعادت 1، سید هدایت الله داورپناه2 ، فریبا سعیدپور3 ، فاطمه سمیعی4
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sajjadsaadat@edu.ui.ac.ir
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (6146 مشاهده)
مقدمه: تعهد تحصیلی در دانشجویان متاثر از عوامل روانشناختی گوناگونی می­باشد. در این پژوهش به بررسی نقش سرمایه ­های روانشناختی (امید، خوش ­بینی، خودکارآمدی، تاب­ آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان پرداخته شد.
روش: در این پژوهش رابطه ­ای نمونه­ ای به حجم 300 نفر از دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 96-1395 به شیوه تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. به­ منظور جمع­ آوری داده­ ها پرسشنامه­ سرمایه­ های روانشناختی لوتانز (Luthans) و همکاران و مقیاس تعهد تحصیلی هیومن-وگل و رابه (Human-Vogel & Rabe) اجرا شد. به منظور محاسبه داده­ ها از نرم ­افزارهای SPSS-23 و Lisrel استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه­ های روانشناختی و تعهد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/426=r)، همچنین نتایج ناشی از آزمون معناداری ضرایب مسیر نشان داد که نقش سرمایه روانشناختی (امید، خوش­بینی، خودکارآمدی، تاب­آوری) بر تعهد تحصیلی معنادار می‌باشد (1/96t≥؛ 0/05P≤)، و سرمایه­ های روانشناختی با ضریب مسیر 0/51 قادرند 0/26 از واریانس تعهد تحصیلی را به طور مستقیم تبیین نماید.
نتیجه گیری: نتایج حاضر از اهمیت سرمایه­ های روانشناختی در پیش­ بینی تعهد تحصیلی در دانشجویان حمایت می­ کنند، بر این اساس به نظر می­ رسد که به منظور افزایش تعهد تحصیلی در دانشجویان می­ بایست به نقش متغیرهای پیش­بین توجه شود. 
واژه‌های کلیدی: امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری، تعهد تحصیلی
متن کامل [PDF 377 kb]   (3984 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/10/4 | پذیرش: 1397/9/28 | انتشار: 1398/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadat S, Davarpanah S H, Saeedpour F, Samiee F. The Role of Psychological Capital (i.e., Hope, Optimism, Self-efficacy, Resilience) in Student's Academic Commitment. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (3) :1-11
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1436-fa.html

سعادت سجاد، داورپناه سید هدایت الله، سعیدپور فریبا، سمیعی فاطمه. نقش سرمایه های روانشناختی (امید، خوش بینی، خودکارآمدی، تاب آوری) در تعهد تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (3) :1-11

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1436-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645