:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل انگیزشی در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (سال 96-1395)
محمدکیان زرافشانی1 ، لیدا شرفی 2، زهرا اطهری3
1- دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- دانشگاه رازی کرمانشاه ، lida.sharafi@yahoo.com
3- دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده:   (4492 مشاهده)
مقدمه: برقراری ارتباط دانشجویان با اساتید می‌تواند در افزایش انگیزه و اعتماد به نفس دانشجویان و در نهایت ارتقای کیفیت آموزش مؤثر باشد. لذا با توجه به اهمیت ارتباط مؤثر بین استاد و دانشجو و نقش آن در افزایش اثربخشی فرایند یاددهی و یادگیری، هدف از انجام این مطالعه، بررسی عوامل انگیزشی در برقراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1395-96 بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در مقطع علوم پایه بودند (791 = N). تعداد نمونه‌ها با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی و بر اساس جدول، 260 نفر انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید و تجزیه و تحلیل آن‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. همچنین به منظور تحلیل داده‌ها از آماره‌های میانگین، انحراف معیار، آزمون t برای نمونه‌های مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد در بین دانشجویان علوم پزشکی، ارتباط به منظور عذرخواهی و ارتباطات علمی و درسی دارای بالاترین میانگین‌ها بودند و در مقابل ارتباطات تعاملی کمترین میانگین را به دست آورد.
نتیجه‌گیری: یکی از مهم‌ترین عواملی که در ارتباط استاد-دانشجو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، انگیزه‌هایی است که دانشجو برای ایجاد ارتباط با استاد خود دارد. لذا، بررسی وضعیت عوامل انگیزشی می‌تواند نقش تاثیرگذاری در برقراری ارتباط دانشجویان و اساتید داشته باشد. اساتید باید در کنار فرآیند تدریس، برای برقراری ارتباط و تعامل با دانشجویان نهایت تلاش خود را مبذول دارند تا بتوانند محیطی آرام و به دور از استرس‌زا برای آنان فراهم آورند.
واژه‌های کلیدی: استاد، دانشجو، ارتباط، عوامل انگیزشی، علوم پزشکی، کرمانشاه.
متن کامل [PDF 1010 kb]   (1342 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1396/10/11 | پذیرش: 1397/7/6 | انتشار: 1397/11/23



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها