1- مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران 2- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران 3- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، mroshanzadeh62@gmail.com
چکیده: (4238 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری در دهههای اخیر با سرعت زیادی درحال گسترش بوده است. در کنار گسترش کمی آموزش، نادیده انگاشتن کیفیت مطالب و کارایی دانشآموختگان، نگرانی عمده محسوب میشود. باتوجه به اینکه مطالعات اندکی درخصوص مقایسه ساختار آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با سایر کشورها انجام شده، این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا انجام شد. روش کار:این مطالعه توصیفی – تطبیقی، سال 1396 انجام گردید. بهمنظور مقایسه عناصر تشکیلدهنده برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران و کانادا، با جستجوی اینترنتی، اطلاعات لازم جمعآوری و با استفاده از الگوی چهار مرحلهای بردی تطبیق برنامهها انجام شد. یافتهها: دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو بهصورت تماموقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. از نظر ساختار تفاوتهای فراوانی دارند، اما بهطور کل شباهتهایی در زمینه اهداف، نقشها و توانمندیها وجود دارد. در دانشکده تورنتو برخی از دروس بصورت آنلاین ارائه میگردد ضمن اینکه ارزشیابی دروس عملی بهروش قبول/رد میباشد. تقویت تفکر انتقادی نیز در تورنتو تأکید میشود. نتیجهگیری: نقطه عطف برنامه تورنتو، مدت زمان دو ساله (سه ترم) میباشد. البته با گذراندن دورههایی (علوم انسانی) دانشجو به درک مناسبی از ماهیت انسان و نوعدوستی رسیده، با علاقه و انگیزه به تحصیل میپردازد. در ایران با توجه به نیازهای درحال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان نیاز به تغییرات اساسی در ساختار، محتوا و تکنیک آموزشی میباشد. لذا توصیه میشود در کنار تمامی پیشنهادات داده شده از متون مختلف، برنامه کارشناسی پرستاری ایران تحت بازنگری قرار گیرد.