[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 111-101 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی در دانشجو معلمان به تفکیک جنسیت و رشته تحصیلی
سمیرا فرزین1 ، کاظم برزگر بفرویی 2، مریم زارع3
1- روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، k.barzegar@yazd.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (4029 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جنسیت و رشته تحصیلی دانشجومعلمان بر تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی انجام شد.
روش کار: ۲۳۴ نفر از دانشجو معلمان رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه فرهنگیان شیراز ابتدا به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای و سپس خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب، ۱۹۹۰)، راهبردهای فراشناختی خواندن مختاری و ریچارد (۲۰۰۲) و تأخیر در رضامندی تحصیلی بیمبنتی و کارابنیک (۱۹۹۸) بر روی آن‌ها اجرا گردید.
یافته‌ها: داده‌ها با استفاده از آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که: بین میانگین نمره تفکر انتقادی و تأخیر در رضامندی تحصیلی دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین میانگین نمره راهبرد فراشناختی کلی، حمایتی و حل مسئله دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین میانگین نمره تفکر انتقادی رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما بین میانگین نمره راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معنادار وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، توصیه می‌گردد کارگاه‌های آموزشی در جهت ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی و تأخیر در رضامندی تحصیلی در دانشجو معلمان پسر و هم‌چنین در رشته‌های علوم پایه برگزار گردد.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی خواندن، تأخیر در رضامندی تحصیلی، جنسیت، رشته تحصیلی
متن کامل [PDF 1046 kb]   (1898 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1396/11/1 | پذیرش: 1397/5/30 | انتشار: 1397/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzin S, Barzegar Bafrooee K, Zare M. The Comparison of Critical Thinking, Metacognitive reading Strategies and Academic Delay of Gratification in Student- Teachers according to Gender and Feild of Study. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :101-111
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1464-fa.html

فرزین سمیرا، برزگر بفرویی کاظم، زارع مریم. مقایسه تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی در دانشجو معلمان به تفکیک جنسیت و رشته تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :101-111

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1464-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645