1- روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، k.barzegar@yazd.ac.ir 3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده: (4030 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جنسیت و رشته تحصیلی دانشجومعلمان بر تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی انجام شد. روش کار:۲۳۴ نفر از دانشجو معلمان رشتههای علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه فرهنگیان شیراز ابتدا به روش نمونهگیری سهمیهای و سپس خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب، ۱۹۹۰)، راهبردهای فراشناختی خواندن مختاری و ریچارد (۲۰۰۲) و تأخیر در رضامندی تحصیلی بیمبنتی و کارابنیک (۱۹۹۸) بر روی آنها اجرا گردید. یافتهها: دادهها با استفاده از آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که: بین میانگین نمره تفکر انتقادی و تأخیر در رضامندی تحصیلی دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین میانگین نمره راهبرد فراشناختی کلی، حمایتی و حل مسئله دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین میانگین نمره تفکر انتقادی رشتههای علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما بین میانگین نمره راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی رشتههای علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معنادار وجود ندارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، توصیه میگردد کارگاههای آموزشی در جهت ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی و تأخیر در رضامندی تحصیلی در دانشجو معلمان پسر و همچنین در رشتههای علوم پایه برگزار گردد.