1- مرکز تحقیقات تروما، گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا..، تهران، ایران ، 2- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا.. (ع)، تهران، ایران 3- معاونت آموزش، بیمارستان بقیه ا..، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا.. (ع)، تهران، ایران
چکیده: (5068 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی مهمترین دوره جهت تربیت پزشکان با صلاحیت است. آموزش بالینی، به ویژه آموزش درمانگاهی با چالشهای متعددی همراه است. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت آموزش درمانگاهی بیمارستان بقیه ا.. در سال تحصیلی 96-1395، انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است. نمونه گیری به روش سرشماری در دانشجویان پزشکی به تعداد 100 نفر انجام گرفت. در این مطالعه برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه (ACLEEM: Ambulatory Care Learning Education Environment Measure) و برای آنالیز دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. یافتهها: در این پژوهش یکصد نفر شرکت کننده در زمان مطالعه بودند که، تعداد 34 نفر استاد،25 نفر رزیدنت و 41 نفر دانشجوی پزشکی عمومی بود. کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید، با نمره 84/3 ± 21 و با کیفیت متوسط بدست آمد. کیفیت آموزش از نظر رزیدنتها، با نمره 52/24 ± 48/112 و با کیفیت خوب بدست آمد. کیفیت آموزش از نظر دانشجویان پزشکی عمومی، با نمره 06/23 ± 85/111 و با کیفیت متوسط ارزیابی شد. نتیجهگیری: برای کیفیت بخشی بیشتر به آموزش درمانگاهی فراهم کردن شرایط کامل از جمله مدیریت تعداد بیماران، دسترسی آسان به منابع علمی و سوابق پزشکی بیماران مورد تاکید است.
Rahmani A, Faraji M, Ahmadi M. Evaluation Quality of Ambulatory Medical Education in a Hospital Education. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (3) :158-165 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1465-fa.html
رحمانی علی، فرجی مهرداد، احمدی محدثه. ارزیابی کیفیت آموزش درمانگاهی در یک بیمارستان آموزشی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (3) :158-165