[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی
رزاق کرمی1، طیبه شریفی 2، محمد نیکخواه3، احمد غضنفری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شهرکرد
2- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شهرکرد ، sharifi_ta@yahoo.com
3- دانشگاه تربیت معلم شهرکرد
چکیده:   (91 مشاهده)
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه دوم  شهرکرد  بود.
روش بررسی: روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه  شهرکرد  در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه به تعداد 40 نفر (20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه گواه) با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب گردید. گروه آزمایش تحت آموزش  خوددلسوزی شناختی به صورت گروهی قرار گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها شامل پرسشنامه  بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (2012) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید.
یافته­ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که آموزش خوددلسوزی شناختی بر  کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی تأثیر معناداری دارد (01/0P<).
نتیجه­گیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش، توجه به خوددلسوزی شناختی در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و  عامل مهمی در کاهش فرسودگی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی دانش­آموزان می­باشد.
 
واژه‌های کلیدی: خوددلسوزی شناختی، بهزیستی تحصیلی، دانش­آموزان.
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karami R, sharifi T, nikkhah M, ghazanfari A. The effect of educating cognitive self-compassion on academic wellbeing of secondary school students in Shahrekord. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1466-fa.html

کرمی رزاق، شریفی طیبه، نیکخواه محمد، غضنفری احمد. بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1466-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768