:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 90-84 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه درسی آموزش پیشگیری از HIV/AIDS برای مربیان بهداشت دوره آموزش متوسطه
حمیده خلقی فرد 1، رحمت اله مرزوقی2 ، مهدی محمدی2 ، محمد علی داورپناه3
1- بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، hkholghifard@yahoo.com
2- بخش بیماری‌های عفونی و تب دار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (4035 مشاهده)
 مقدمه: آموزش پیشگیری از اچ آی وی / ایدز باید در مکان‌ها و با ابزارها و استراتژی‌های مختلف از طریق رسانه‌های متنوع در مدرسه و در جامعه اتفاق بیفتد و آموزش درباره این بیماری باید بخشی از آموزش در زندگی معاصر باشد. یک استراتژی مهم که می‌تواند برای کمک به تأمین آموزش پیشگیری از اچ آی وی/ ایدز استفاده کرد، تدوین برنامه درسی برای افزایش تجارب یادگیری در این زمینه می‌باشد که می‌تواند برای سلامت جامعه پیامدهای درمانی گسترده‌ای داشته باشد. به همین سبب هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچ آی وی / ایدز برای مربیان بهداشت دوره آموزش متوسطه بوده است.
روش کار: بر اساس رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی، به منظور تعیین مؤلفه‌های لازم برای طراحی برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچ آی وی/ایدز، با استفاده از پرسشنامه بازپاسخ و نیمه ساختارمند با نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، نظر استادان و متخصصان سلامت در حوزه اچ آی وی / ایدز گردآوری شد. سپس داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم افزار N-Vivo نسخه 11 از طریق فن تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافته‌ها در قالب شبکه مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دسته بندی و سازماندهی شدند. برای اعتباریابی داده‌های کیفی نیز از روش همسوسازی استفاده گردید..
یافته‌ها: بر اساس نتایج پژوهش، برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچ آی وی / ایدز، دارای ابعادی همچون ریشه و علل، تشخیص، ملاحظات عمومی، ملاحظات اخلاقی و پیشگیری به عنوان مضامین سازماندهنده هستند و هرکدام از آنها نیز دارای مضامین پایه متنوعی هستند که می‌توانند در طراحی برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچ آی وی / ایدز مورد استفاده قرار گیرند.
نتیجه‌گیری: اگر برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچ آی وی / ایدزبه شکل تخصصی طراحی و سپس اجرا شود، می‌تواند به توسعه مهارت‌های مورد نیاز برای رفتارهای بهداشتی و تقویت نگرش‌های مثبت مورد نیاز برای کاهش میزان ابتلاء به اچ ای وی / ایدز کمک نماید.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، برنامه درسی اچ آی وی / ایدز، مربیان بهداشت دوره آموزش متوسطه، پیشگیری از اچ آی وی
متن کامل [PDF 934 kb]   (2086 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1396/12/22 | پذیرش: 1397/4/1 | انتشار: 1397/10/23



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها