[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه‌ی روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم دبیرستان با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکه‌های اجتماعی مجازی
آقای قدرت الله خلیفه 1، خانم مریم فلاحی2، خانم شکیلا کاوس زاده3
1- دانشگاه چمران اهواز ، g.khalife@scu.ac.ir
2- دانشگاه علامه طباطبائی
3- دانشگاه چمران اهواز
چکیده:   (103 مشاهده)
اهداف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه­ی روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر دوره­ی دوم دبیرستان با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکه­های اجتماعی مجازی انجام شده است.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می­باشد؛ جامعه آماری پژوهش، شامل دانش­آموزان دختر دبیرستان­های دوره دوم ناحیه1 شهر اهواز است که از بین آنان تعداد 100 نفر از طریق نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای در پایه­های مختلف به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های محقق ساخته­ی میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی مجازی، روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی  استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده­های حاصله از پژوهش، در سطح آمار توصیفی از فراوانی، میانگین و در سطح آمار استنباطی نیز از آزمون همبستگی استفاده شده است. داده­ها نیز با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS تحلیل شد.
یافته­ها: بین زمان اختصاص داده شده به شبکه­های اجتماعی مجازی و روابط اجتماعی دانش­آموزان رابطه­ی منفی و معناداری وجود داشت (P<0/01). همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین زمان اختصاص داده شده به شبکه­های اجتماعی مجازی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان رابطه­ی منفی و غیر معناداری وجود دارد (P>0/19).
نتیجه­گیری: با توجه به امکاناتی که شبکه­های اجتماعی مجازی در اختیار دآنش­اموزان قرار داده­اند، علاوه بر برنامه­ریزی برای پیشگیری از آسیب­های احتمالی این شبکه­ها در زمینه­ی روابط اجتماعی دانش­آموزان می­توان از امکانات و قابلیت­های شبکه­های اجتماعی مجازی برای تعمیق یادگیری، افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت کلاسی و فعالیت­های گروهی دانش آموزان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: شبکه‌های اجتماعی مجازی، وابستگی، روابط اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموز.
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Study The Social Relationships And Academic Achievement Of High School Female Students Of Second Grade Based On Their Degree Of Dependence On Virtual Social Networks. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1528-fa.html

خلیفه قدرت الله، فلاحی مریم، کاوس زاده شکیلا. مطالعه‌ی روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم دبیرستان با توجه به میزان وابستگی آنها به شبکه‌های اجتماعی مجازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1528-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768