1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (3797 مشاهده)
مقدمه:یکی از عوامل مهم پیشرفت کشورها، تولید علم و تبدیل آن به ثروت توسط دانشگاههاست. دانشگاهها در این فرایند با موانعی مواجهند که بررسی و شناسایی موانع تولید علمی دانشگاهها میتواند به بهبود کیفیت تولیدات علمی منجر شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع تولید علمی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز میباشد. روش کار: پژوهش حاضر، پژوهشی پیمایشی مقطعی است. نمونه مورد مطالعه تعداد 250 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز شاغل به تدریس در نیمسال اول سال تحصیلی 96-95 میباشند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته 81 سؤالی با طیف لیکرت پنج درجهای بود. روایی پرسشنامه از نظر متخصصان علوم تربیتی تأیید شد و برای پایایی از آلفاخ کرونباخ استفاده شد که ضریب 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داهها از نرم افزار SPSS 25 و آزمونهای تی تک نمونهای و فریدمن استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد عوامل برنامه درسی و محتوا، انتشار یافتههای علمی، موانع سازمانی- مدیریتی، هیأت علمی، شیوههای یاددهی، ماهیت پژوهش، ابزارهای پژوهش، ارتباط علم با جامعه و صنعت، کمبود امکانات و فرصتها و موانع فراحوزهای در بازدارندگی تولید علمی نقش دارند. عامل فراحوزهای بیشترین نقش و عامل محتوا و برنامه درسی کمترین نقش را در بین عوامل بازدارنده تولید علم دارد. نتیجهگیری: با توجه به سهم بالای عامل فراحوزهای در بین موانع تولید علمی میتوان گفت که برای بسترسازی تحول اثربخش در تولید علم، وجود نگرش سیستمی مبنی بر ارتباط متقابل و اثرگذار بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امری ضروری است.
Mahmoodi F. Ranking the Inhibitors of Scientific Production in University of Tabriz: The Viewpoint of Academic Staff. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :60-67 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1541-fa.html
محمودی فیروز، صمدی زهرا، فیض الله زاده زینب. رتبه بندی عوامل بازدارنده تولید علمی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :60-67