[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه استفاده مفرط از تلفن همراه با تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان
دکتر خدیجه علی آبادی1، خانم مریم فلاحی 2، آقای مهدی کماسی1
1- دانشگاه علامه طباطبائی
2- دانشگاه علامه طباطبائی ، falahi.maryam8@gmail.com
چکیده:   (273 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف پرداختن به رابطه استفاده مفرط از تلفن همراه با تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور اهواز بود که در سال 95-96 مشغول به تحصیل و 518 نفر بودند. براساس جدول مورگان210 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی از جدول فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزﻣﻮنﻫﺎی ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳـﻮن استفاده گردید.
یافته­ها: با توجه به نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر استفاده مفرط از تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی، 92/0 r=  در سطح 99 درصد اطمینان رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. (p<0.01) و همچنین بین متغیر استفاده مفرط از تلفن همراه با تحمل پریشانی، 51/0- r=  در سطح 99 درصد اطمینان رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد.
نتایج: بررسی فرضیه اول پژوهش حاکی از وجود رابطه بین تحمل پریشانی و استفاده مفرط از تلفن همراه در بین دانشجویان بود. همچنین نتایج به دست آمده از این پژوهش در رابطه با فرضیه دوم نشان داد که رابطه معنی­داری بین استفاده مفرط از تلفن همراه و فرسودگی تحصیلی وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: استفاده مفرط از تلفن همراه، تحمل پریشانی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان.
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aliabadi K, falahi M, komasi M. The relationship between excessive use of mobile phone and the experience of distress and academic burnout of students . Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1560-fa.html

علی آبادی خدیجه، فلاحی مریم، کماسی مهدی. رابطه استفاده مفرط از تلفن همراه با تحمل پریشانی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1560-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768