1- گروه روانشناسی تربیتی، پردیس علوم و تحقیقات قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران 2- گروه روانشناسی بالینی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران 3- گروه روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، Zarghamhajebi@gmail.com
چکیده: (5881 مشاهده)
مقدمه: بسیاری از مشکلات تحصیلی دانشجویان از جمله افت تحصیلی و رفتارهای ناسازگارانه از انگیزه تحصیلی ناکافی آنان نشأت میگیرد. تدریس دروس بر اساس راهبردهای انگیزشی کلر میتواند در افزایش و بهبود انگیزه دانشجویان مؤثر باشد. ارتقای انگیزه دانشجویان باعث توانمند شدن دانشجویان بهعنوان پزشکان آینده کشور میشود که این نیز به نوبه خود نقش حیاتی در جهت ارتقای سلامت جامعه دارد. این پژوهش با هدف تدوین و طراحی بسته آموزشی- انگیزشی کلر و اثربخشی آن بر میزان انگیزش دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع مداخله آموزشی و نیمه آزمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ بودند که تعداد ۴۱۲ نفر از آنها بهعنوان نمونه پژوهش بهصورت طبقهای خوشهای انتخاب شدند. پس از اجرای پرسشنامه انگیزش والرند با افرادی که نمرات کمتر از ۱۱۲ کسب کرده بودند (۱۱۷ نفر) تماس گرفته شد که تعداد 104 نفر راغب به ادامه شرکت در مطالعه بودند که محقق آنها را با استفاده از روش بلوکهای تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم کرد. یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد آموزش بر اساس راهبردهای کلر به میزان قابل ملاحظهای در افزایش انگیزه مؤثر است که این نشان تأثیر مثبت آموزش میباشد. نتیجهگیری: به نظر میرسد به کاربردن راهبردهای انگیزشی در بالا بردن انگیزه تحصیلی دانشجویان پزشکی تاثیرگذار است و به یادگیری سودمندتر دانشجویان و سازگاری تحصیلی بهتر آنان منجر میگردد. آموزش و یادگیری از جمله روشهایی هستند که انگیزه را بالا میبرند. نتایج نشان داد که ارتقای انگیزه تحصیلی دانشجو، با آموزش صحیح قابل یادگیری است که این نیز به نوبه خود منجر به موفقیت در فرایند یاددهی-یادگیری میشود. بدین ترتیب که ارتقای انگیزه و بهبود کیفیت تدریس بر روی عملکرد تحصیلی دانشجویان، رفتار و طرز فکرِ آنان تأثیر میگذارد و باعث مشارکت فعال دانشجو در فرایند یادگیری میشود.
Saravani S, Mirzahosseini H, Zargham Hajebi M. Development and Design of Keller's Educational-Motivational Package and its Effectiveness on Student Motivation. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :53-59 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1563-fa.html
سراوانی شهرزاد، میرزاحسینی حسن، ضرغام حاجبی مجید. تدوین و طراحی بسته آموزشی- انگیزشی کلر و اثربخشی آن بر میزان انگیزش دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :53-59