[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مدلسازی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین نیازهای بنیادی روانی و سلامت جسمانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
ابراهیم آریانی قیزقاپان 1، منیژه هاشمی مهر2، سیده فاطمه ضیغمیان2، قاسم رحیمی اول2
1- دانشگاه محقق اردبیلی ، e.aryani.sh@gmail.com
2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (62 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مدلسازی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین نیازهای بنیادی روانی و سلامت جسمانی دانشجویان انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 240 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه­های ذهن آگاهی (FFMQ) بائر و همکاران (2006)، نیازهای بنیادی روانی (PNS) دسی و رایان (2000) و فهرست سلامت جسمانی (PHC) بوآردمن (2004) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تأیید گردید. داده­ها با استفاده از دو نرم ­افزار Spss vs. 22 و   lisrel. 8.50و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (49/1= ،x2/df، 92/0= GFI، 92/0= AGFI، 91/0= CFI، 93/0= NFI، 046/0= RMSEA) و مؤلفه نیازهای بنیادی روانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مؤلفه ذهن آگاهی بر سلامت جسمانی تاثیر معنی­دار دارد (05/0>p).
نتیجه ­گیری: نیازهای بنیادی روانی با واسطه گری ذهن آگاهی مؤلفه­ هایی مهم در توسعه و بهبود سلامت جسمانی دانشجویان است. از اینرو توجّه به عوامل ذهن آگاهی و نیازهای بنیادی روانی جهت پیشبرد اهداف و تلاش جهت سوق دادن دانشجویان به سمت اثربخش بودن توصیه و تأکید می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، نیازهای بنیادی روانی، سلامت جسمانی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی
     
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aryani ghizghapan E. Modeling the role of the mediator of Mindfulness in the relationship between the basic mental needs and Physical health of medical students. Educ Strategy Med Sci. 2019; 11 (5)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1566-fa.html

آریانی قیزقاپان ابراهیم، هاشمی مهر منیژه، ضیغمیان سیده فاطمه، رحیمی اول قاسم. مدلسازی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین نیازهای بنیادی روانی و سلامت جسمانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1566-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( آذر و دی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3815