[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 29-23 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های دیداری – شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز
یوسف ادیب1 ، فیروز محمودی1 ، داود اژدری 2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، powerelectric.86@gmail.com
چکیده:   (4085 مشاهده)
مقدمه: امروزه رسانه‌ها امکان ارتباط دانش‌آموزان و معلمان، محتوا و معلمان و دانش‌آموزان با همتایانشان را فراهم می‌کنند لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های دیداری شنیداری و نرم‌افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز است.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی تبریز در سال تحصیلی 97-1396 می‌باشد، حجم نمونه از بین 4025 نفر معلم ابتدایی شهرستان تبریز، بر اساس جدول مورگان 351 نفر تعیین شد. نمونه مورد نظر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای به صورت خوشه‌ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط متخصصان تأیید شده و پایایی با آلفای کرونباخ 738/0 می‌باشد. داده‌ها از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده و از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی عوامل و روش فریدمن برای اولویتبندی عوامل استفاده گردید.
یافته‌ها: میزان استفاده از رسانه‌های دیداری-شنیداری آموزشی توسط معلمان ابتدایی تقریباً در حد متوسط یعنی 3 تا 5 ساعت در هفته بوده و میزان استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی کمتر از متوسط است. 8 عامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های دیداری شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شناسایی شدند که به ترتیب 1- حمایت مدیریت مدرسه 2- محتوای رسانه‌های دیداری- شنیداری و نرم افزارهای آموزشی 3- ویژگی‌های فردی معلمان 4- امکانات و تجهیزات مدرسه 5- سن زیاد معلمان 6- مهارت معلمان در استفاده 7- حمایت فنی 8- عوامل سازمانی و اداری می‌باشند.
نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزان آموزش و پرورش باید جهت استفاده هرچه بیشتر معلمان از رسانه‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی، بر اساس عوامل شناسایی شده و اولویتبندی انجام شده تصمیمات راهبردی در این زمینه را اتخاذ نمایند.
واژه‌های کلیدی: رسانه ­های آموزشی، نرم­­افزار آموزشی، رسانه­ های دیداری- شنیداری، چندرسانه ­ای­ های آموزشی­، تکنولوژی آموزشی
متن کامل [PDF 984 kb]   (1848 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/2/17 | پذیرش: 1397/4/16 | انتشار: 1397/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib Y, Mahmoodi F, Azhdari D. Factors Affecting the Use of Instructional Visual-auditory Media and Softwares by Primary Teachers of Tabriz City. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :23-29
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1567-fa.html

ادیب یوسف، محمودی فیروز، اژدری داود. عوامل مؤثر بر استفاده از رسانه‌های دیداری – شنیداری و نرم افزارهای آموزشی توسط معلمان ابتدایی شهرستان تبریز. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :23-29

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1567-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645