[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 38-30 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر کارکرد آموزشی دانشگاه‌های نسل سوم در ایران: ارائه الگوی مفهومی
زهرا غلامی 1، حمیدرضا آراسته2 ، عبدالرحیم نوه ابراهیم3 ، حسن رضا زین آبادی3
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، za.gholami@gmail.com
2- گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (4839 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌ها و ارائه الگوی کارکرد آموزشی دانشگاه‌های نسل سوم در ایران، انجام شده‌است.
روش کار: این پژوهش با توجه به ماهیت آن به لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده‌ها در قالب پژوهش-های کیفی است که از مجرای مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و هدفمند با 18 نفر از خبرگان صورت پذیرفته‌است. جامعه آماری شامل، خبرگان صنعتی به‌عنوان نماینده بخش صنعت، مدیران و کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به‌عنوان نماینده بخش دولتی و سیاست‌گذاری و اعضای هیئت علمی به‌عنوان نماینده بخش دانشگاهی، بوده‌اند. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوا و فرایند سه مرحله‌ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده‌است.
یافته‌ها: اجرای فرایند کدگذاری باز منجر به شناسایی چهل و هشت مفهوم اصلی گردید. پس از تجزیه تحلیل و طبقه‌بندی داده‌ها، در خصوص مدل کارکرد آموزشی دانشگاه‌های نسل سوم، مدل پیشنهادی در قالب شش سازه انتخابی، یازده مقوله محوری و چهل و هشت مفهوم باز بیان شد.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها بیانگر این بود که دانشگاه‌های نسل سوم از لحاظ آموزشی، نیازمند ویژگی‌های مشابه و متمایزی با سایر دانشگاه‌ها هم‌چون تاکید بر ارائه آموزش‌های کاربردی، مهارت‌محور، ارائه آموزش‌های کوتاه مدت برای صنعت، اجرای هدفمند دوره‌های کارآموزی، گسترش رویکرد کارآفرینی و تجاری‌سازی، تاکید بر نیازسنجی آموزشی از صنایع است. از این‌رو، دانشگاه‌ها می‌توانند با عطف توجه به این موارد و با در نظر گرفتن نیازهای اقتصادی- اجتماعی منطقه‌ای خود به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آموزشی در راستای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم اقدام کنند.
واژه‌های کلیدی: ارتباط دانشگاه و صنعت، کارکرد آموزشی، دانشگاه های نسل سوم
متن کامل [PDF 990 kb]   (2117 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/2/22 | پذیرش: 1397/4/19 | انتشار: 1397/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Z, Arasteh H R, Naveh Ebrahim A, Zein Abadi H R. Universities’ Educational Functions in developing the Third Generation Universities: Designing a Conceptual Model. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (4) :30-38
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1572-fa.html

غلامی زهرا، آراسته حمیدرضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، زین آبادی حسن رضا. تأملی بر کارکرد آموزشی دانشگاه‌های نسل سوم در ایران: ارائه الگوی مفهومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4) :30-38

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1572-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645