[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر کارکرد آموزشی دانشگاه های نسل سوم در ایران: ارائه الگوی مفهومی
خانم زهرا غلامی 1، دکتر حمیدرضا آراسته2، دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم2، دکتر حسن رضا زین آبادی2
1- دانشگاه خوارزمی ، za.gholami@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (86 مشاهده)
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی ­ها و ارائه الگوی کارکرد آموزشی دانشگاه ­های نسل سوم در ایران، انجام شده ­است.
روش بررسی: این پژوهش با توجه به ماهیت آن به لحاظ هدف از نوع پژوهش ­های کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده ­ها در قالب پژوهش­ های کیفی است که از مجرای مصاحبه ­های نیمه­ساختاریافته و هدفمند با 18 نفر از خبرگان صورت پذیرفته ­­است. جامعه آماری شامل، خبرگان صنعتی به­ عنوان نماینده بخش صنعت، مدیران و کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به ­عنوان نماینده بخش دولتی و سیاست­گذاری و اعضای هیئت علمی به­ عنوان نماینده بخش دانشگاهی، بوده­ اند. به­ منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوا و فرایند سه مرحله‌ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده ­است.
یافته ­ها: اجرای فرایند کدگذاری باز منجر به شناسایی چهل­­ و ­هشت مفهوم اصلی گردید. پس از تجزیه تحلیل و طبقه ­بندی داده­ ها، در خصوص مدل کارکرد آموزشی دانشگاه­ های نسل سوم، مدل پیشنهادی در قالب شش سازه انتخابی، یازده مقوله محوری و چهل ­و هشت مفهوم باز بیان شد.
نتیجه­ گیری: یافته­ ها بیانگر این بود که دانشگاه ­های نسل سوم از لحاظ آموزشی، نیازمند ویژگی ­های مشابه و متمایزی با سایر دانشگاه ­ها هم­ چون تاکید بر ارائه آموزش­ های کاربردی، مهارت ­محور، ارائه آموزش­ های کوتاه مدت برای صنعت، اجرای هدفمند دوره­ های کارآموزی، گسترش رویکرد کارآفرینی و تجاری­سازی، تاکید بر نیازسنجی آموزشی از صنایع است. از این­رو، دانشگاه ­ها می ­توانند با عطف توجه به این موارد و با در نظر گرفتن نیازهای اقتصادی- اجتماعی منطقه ­ای خود به برنامه ­ریزی و سیاست­گذاری آموزشی در راستای حرکت به سمت دانشگاه­ های نسل سوم اقدام کنند.
واژه‌های کلیدی: ارتباط دانشگاه و صنعت، کارکرد آموزشی، دانشگاه های نسل سوم
     
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami Z, Arasteh H R, Naveh Ebrahim A, Zein Abadi H R. Universities’ Educational Functions in developing the Third Generation Universities: Designing a Conceptual Model . Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (4)
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1572-fa.html

غلامی زهرا، آراسته حمیدرضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، زین آبادی حسن رضا. تأملی بر کارکرد آموزشی دانشگاه های نسل سوم در ایران: ارائه الگوی مفهومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (4)

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1572-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768